welliverhector

5 grunner til å se Bosch sesong 1

Titus Welliver som Harry Bosch og Jamie Hector aka Marlo som partneren Jerry Edgar er to av grunnene til å se Bosch.

Forrige uke var det premiere på første sesong av Bosch, som er ti episoder basert på Michael Connellys bokserie om LAPD-detektiven Harry Bosch. Bosch er produsert av nettgiganten Amazon, og her hjemme har HBO Nordic lagt ut hele sesongen for strømming nå.

VI har skrevet mye om serien og Michael Connelly før, så vi skal gå rett på sak. Under traileren er 5 grunner til å se Bosch:

1. Historien er så klassisk L.A. crime som du kan få det. Harry Bosch er den rettferdighetssøkende, beinharde og ensomme LAPD-drapsetterforskeren som elsker jazz, slurper litt whiskey eller flaskepils, har spesialsoldatfortid (Vietnam i bøkene, oppdatert til Afghanistan i serien) og dag og natt kjemper en utrettelig kamp L.A.s mørke underverden og byens inkompetente, maktsøkende byråkratitopper. Når en hund finner lårbeinet av et barn begravd for over tyve år siden i Hollywood-åsene, samtidig som en seriemorder blir arrestert i en rutinekontroll, begynner Harry Bosch på et omfattelig detektivarbeid for å nøste opp trådene fra en tilsynelatende glemt tragedie. Samtidig foregår en rettsak mot Bosch for å ha skutt og drept en mistenkt på jobb en sen overvåkningsnatt.

Les også: Døpt i flammene – historien om Harry Bosch og L.A.

2. Titus Welliver spiller Harry Bosch, og er kjent fra kvalitetsserier som Deadwood og Sons of Anarchy. I Bosch skinner Welliver av kontrollert sinne og undertrykt aggresjon når han endelig får bryne seg på rollen som Harry Bosch. Det harde skallet til Bosch skjuler barnehjemsbarnet som fremdeles har dype sår etter hans prostituerte mor ble drept da han var guttunge, og slagordet “Everybody counts or nobody counts” er det moralske kompasset som driver Harry Bosch på jobb til alle døgnets tider. Samtidig sliter han med å følge opp sin egen datter og ekskone, som alltid kommer i andre rekker når jobben krever all kapasitet. Welliver holder Harry Bosch-karakteren nede som den kontrollerte detektiven han er, men lar irritasjonen slippe ut i passe doser når udugelige kolleger eller frekke journalister går ham på nervene. Mesterlig spilt.

Les også: “Harry Bosch can be realer on screen”, OP-5 intervuer Michael Connelly

3. Los Angeles har alltid spilt en viktig rolle i Michael Connellys Harry Bosch-romaner, og denne rare, vakre og mytiske byen på USAs vestkyst får fritt spillerom også i TV-serien. Harrys spektakulære og jordskjelvutsatte hus på Woodrow Wilson Drive fungerer som ankringssted for Harry når han trenger å puste fra byens bekmørke dritt, og får samme visuelle posisjon som det berømte High Tower-huset til Philip Marlowe i The Long Goodbye. Los Angeles lyser farlig og innbydende ved bunnen av åsen, mens Harry lar jazzen flyte utover den vakre utsikten, kun forstyrret av klunkingen fra en ølflaske eller et tungt whiskyglass mens han tenker, reflekterer og vurderer. Når Harry beveger seg rundt i byen, er det på diners, mørke barer, palmedekkede strender (akkurat som Marlowe i The Long Goodbye, faktisk) og i politihusets rotete kontorer, og Connellys velkonstruerte bokmiks av politisk maktkamp, kriminelt gateliv og Hollywood-medaljens bakside kommer nydelig til liv i de ti episodene.

Les også: En svenske gjorde Harry Bosch til TV-serie

4. Mens Los Angeles spiller en viktig rolle i Bosch, er Harry Bosch også flankert av et sterkt birollegalleri. For selv om han er et ensomt fyrtårn av lys og retterdighet i en menneskefiendtlig slum av krim og drap, har Harry støttespillere. Med seg har han partneren Jerry Edgar (frekt spilt av Jamie Hector aka Marlo fra The Wire), Lieutnant Grace Billets (Amy Aquino) og som en streng, voktende hauk Deputy Chief Irvin Irving (Lance Reddick, også han kjent fra The Wire) ved sin side, og alle bidrar til et sterkt rollegalleri. Jason Gedrick (kjent fra Murder One!) er også god som Raynard Waits, selv om jeg av og til synes han ble litt for forutsigbar og kanskje typecastet som – nyord-alarm! – serieseriemorder. Det eneste store minuset i Bosch er journalisten Nate Tyler (Adam O’Byrne), som blir endimensjonalt og klumsete skrevet inn som journalisten som fucker Bosch gang på gang.

Les også: Harry-tur til Los Angeles

5. Michael Connelly har vært en av de aller største krimforfatterne de siste 25 årene, helt siden han debuterte med Black Echo i 1992. Bosch er basert på tre av de 19 bøkene i serien: City of Bones, Concrete Blonde og Echo Park. Når nå Harry Bosch-karakteren endelig filmatiseres, er det gjort med en tung respekt for originalmaterialet, samtidig som serieskaperne ikke går av veien for å oppdatere og utvide Bosch-universet. Akkurat slik det skal være.

Har du sett Bosch? megafornøyd eller dritskuffet? Eller kanskje noe midt mellom? Kjør på i kommentarfeltet, vi er spent på hva andre synes.

  • Synes det var en grei serie, og likte Titus Welliver godt. Synes dog ikke det var noe must å se den, som enten Fargo, True Detective eller kommende Bloodline.

  • Kjetil Bakken-Engelsen

    Tanken slo meg opp til flere ganger i løpet av serien: Dette er en innkjøringssesong av Bosch. For det var mye bra men også mye som ikke var vel så bra. Titus behøvde et par episoder for å bli varm i trøya, men fremstod til slutt som meget bra. Likte også sidekick Edge. Huset på klippekanten med utsikten var episk. Helt herlig og skapte godstemning hver gang. Det samme gjorde introen. På den negative siden var dessverre Jason Gedderick (Waits). Han maktet ikke å fylle en så viktig rolle for meg. Han vokste riktignok noe utover i serien, men samlet sett tilførte han ikke karakteren nok dybde og troverdighet. Han var verken “kald” nok til å være seriemorder og ikke “gal” nok til å skyte verken kassadama i hodet eller da han kapret bilen. Alle scenene med Det. Johnson var dessverre bortkastet. Da de for meg ble alt for konstruert. Det virket mer som vi var tilstede under en replikklese-session. Fikk heller ikke noe ut av Brasher. Og skjønner ikke helt hvordan en hardbarket etterforsker som Harry Borsch skulle falle “head over heals” for henne allerede i episode 1. Kan være det bare var kjemien mellom dem som var fraværende, men hele affæren mellom dem fungerte ikke for meg.

  • ingrid

    Så utrolig fornøyd og misfornøyd på samme tid!

    Har nettopp lest alle Bosch-bøkene på nytt i påvente av denne serien, så bøkene er ferskt i minne. Connelly og serieskaperne har gjort et kunststykke når de har skrevet om ekstremt gode og gjennomarbeidete bøker til serie. Jeg er veldig fornøyd med hvordan de har ivaretatt Bosch og storylines og samtidig flettet flere bøker sammen til noe som fungerer på skjermen. Det er godt gjenkjennelig for oss som har lest bøkene, men har samtidig en mer riktig framdrift for serier. Det som imidlertid ikke alltid fungerer så godt er dialog og skuespillere. Noen er ikke gode nok (bl.a. nevnte Jason Gedrick/Waits) og andre har nok igjen litt dårlig materiale å jobbe med. Jeg synes også Lance Reddik (Irving) er altfor lik rollen Cedric Daniels i The Wire, nesten kliss lik! Mens Jamie Hector fungerer overraskende bra som Jerry Edgar selv om noen av faktene til Marlo har blitt med over.

    Skulle ønske de hadde brukt mer tid/penger på å få på plass bedre skuespillere og litt mer gjennomarbeidet dialog. Håper dette faller mer på plass i sesong 2 (hvis de får en sesong til?).

    To andre (og litt tullete) ting som irriterer meg grenseløst:
    – Titus’ kalvbeinhet og lett feminine ganglag passer ikke til den tøffe barske Bosch i boka.
    – Intromusikken er maset, irriterende og passer ikke.

  • trieste

    Kjøper samtlige av artikkelforfatterens argumenter for å se Bosch-serien. Kjenner verken Connelys bøker, figuren Bosch eller av enkelte skuespillernes tidligere roller fra The Wire etc. Historien er god, men for meg er dette spesielt godt for øynene. Har sjeldent sett Los Angeles, byen jeg har vært ganske lei av å se på tv/film, så flott filmet og vakkert fremstilt. Serien (kommet til episode 6) er en estetisk nytelse. Gleder meg til fortsettelsen.

  • Pingback: Bosch sesong 2: Nå er det personlig | OP-5()

  • Pingback: Bosch får sesong 3 – drar tilbake i tid | OP-5()