5 tanker om Helvete

NRK har laget Helvete – Historien om norsk black metal. Jeg har sett dokuserien og synser: de fire episodene varierer fra innertier til uferdig rør.

Denne uken har NRKs
black metal-dokumentar Helvete premiere. Alle fire episodene er tilgjengelig på NRK TV, og episodene sendes også lineært på NRK2 med reprise på NRK1. 

Her er noen kjappe tanker etter å ha sett alle episodene. 

1— De to første episodene er innertier. Det er noe av de beste jeg har sett av norsk musikkdokumentar. Der fortelles historien om Mayhem og tiden før og etter Deathcrush i fascinerende detalj. Intervjuene er gode. Nye kilder snakker. Klippen er elegant og handlingen flyter perfekt gjennom episodene.

2— Det sterkeste er når broren til Pelle «Dead» Ohlin forteller om oppvekst, traumer og reisen til Oslo. Ikke bare er det en sterk menneskelig historie, den gir oss også viktig bakgrunn for hvordan Mayhem perfeksjonerte uttrykket sitt etter «Deathcrush»-tiden. 

3— Av kilder jeg ikke har sett ordentlige intervjuer med før er Pelles bror et av de beste. Musikalsk er det helt klart sekvensene med Snorre Ruch. Den unge gitaristen som forandret lyden av norsk black metal skinner når han viser hvordan riffteknikken hans ble utviklet. Han peker til overraskende og gøye musikalske inspirasjoner, og ikke minst gir han innblikk i hvor progressivt og nyskapende black metal har vært for metaluttrykket.

4— Det er noen rare feil i Helvete. Blant annet sier undertekstene at Mayhem-konsertene i Leipzig og Zeitz foregikk i Øst-Tyskland. Det landet eksisterte ikke i november 1990, da Mayhem spilte der. Med tanke på Øystein Aarseths kjente fascinasjon for kommunistregimer, er det et poeng at de konsertene skjedde i Tyskland og ikke bak jernteppet. Jeg forstår heller ikke hvorfor den sparsommelige Emperor-sekvensen i episode 4 har bandets coverversjon av Bathorys «A Fine Day To Die» som lydspor?

5— Det leder meg til siste punkt: episode 4 henger ikke på greip. Etter at serien på nær perfekt vis har fortalt historien om tidlig Mayhem og norsk black metals opprinnelse, sveiper den over Emperor og Darkthrone. Det gjøres noe kjappe greier på Dimmu, Burzum-albumene nevnes knapt, Enslaved er omtalt i en bisetning, og til slutt ramler episoden inn på Inferno og treffer noen kids på fjorårets Tons of Rock. «Hva faen skjedde nå?» sier Mayhem-vokalist Sven Erik «Maniac» Kristiansen på et tidspunkt i episoden, og oppsummerer seeropplevelsen min. Kunne ikke NRK stoppet etter Aarseth ble drept, og satt seg ned i ro og mak og laget sesong 2 av fortsettelsen? Da kunne de også tatt seg bedre tid til å adressere og eventuelt rydde av veien kontroverser  som Taake-hakekorset, Ruch-dommen etter Aarseth-drapet, Lillehammer-drapet, Dakthrone om «jewish behaviour» og så videre. At alt det får ligge i fred eller på klipperomsgulvet er en gavepakke til de som står på utsiden og har lyst å kritisere serien og norsk black metal.

Oppsummert: Helvete forteller historien om Mayhems opprinnelse på prisvinnende solid vis, men rører det til i forsøket på å fortelle historien om norsk black metal.