5 tanker om The Americans sesong 3

Sovjet vs USA. Familie vs jobb. Reisebyrå vs spionasje. Datter vs foreldre. Vi oppsummerer sesong 3 av favorittserien The Americans.

Vi har snakket høyt og varmt
om The Americans siden serien startet, og etter vårens sesong blir det neppe slutt på det. Historien om Philip og Elizabeth Jennings, det tilsynelatende perfekte amerikanske ekteparet som egentlig er russiske spioner i USA på 80-tallet, har vokst seg til å bli en ganske så perfekt blanding av familiedrama og spionthriller. Nå ligger de to første sesongene på Netflix og første sesong er på DVD for 99 kr, mens vi har fulgt sesong 3 via vår amerikanske iTunes-konto.

Under sesongpromoen er noen strøtanker om de 13 siste episodene, fullt av spoilers og slikt:

1. Endelig gjør ungene opprør mot spionforeldrene
– Etter at ungene Paige og Henry ble dratt ut på ferie midt på natten og Phil og Elizabeth forsvant til alle døgnets tider i sesong 2, var det naturlig at de stilte spørsmål ved hva foreldrene egentlig holdt på med. Slik ble Paiges dåp, skepsis og etterhvert konfrontasjon med foreldrene en naturlig historie i sesong 3. Scenene da hun anklager foreldrene for løgn og svik er The Americans på sitt nestbeste:

2. Fleetwood Mac + The Americans = årets scene
– For familiedrama eller ikke, The Americans er i en egen klasse når de lager god gammeldags spionaction, og episode 7 (Walter Taffet) står nok igjen som sesongens sterkeste. De tre kvarterene med TV-magi begynner med at mikrofonen i pennen til FBI-toppen Gaad blir oppdaget, Martha går i stressmodus og løper på toalettet for å ødelegge den hemmelige mikrofonen, og frykten er like ekte som den kalde krigen er kjølig. Dette setter opp konflikten/avsløringene mellom Martha og Clark for resten av sesongen, og er paranoid overvåkings-TV på Tinker Tailor-nivå. Utover i episoden bestemmer Philip og Elizabeth seg for å ta seg av den sør-afrikanske agenten som er i byen for å lage helvete for studentene, og scenen der han blir kidnappet sammen med han naive studenten, til tonene av Fleetwood Macs “The Chain” er årets beste scene i min bok. Ikke bare er den perfekt regissert (av Noah Emmerich, han som spiller Agent Beeman, faktisk!), men referansen til seriens åpning med Fleetwood Mac-låten “Tusk” og teksten i samlivsbruddslåten “The Chain” gjør disse minuttene til ren perfeksjon. Som bonus får vi noen av Phil og Elizabeths beste forkledninger også:

3. Stan Beeman trekker ned The Americans
– Når vi første snakker om Agent Beeman, er nok han seriens dårligst utnyttede karakter. I tidligere sesonger har han fungert som en nysgjerrig trussel mot ekteparet Jennings godt bevarte hemmelighet, i sesong 3 har han gått for mye rundt uten mål og mening med det dumme, halvsmilende, selvmedlidende uttrykket. Scenen med han og eks-konen som diskuterer hvilke blomster hvem skal ha drar bare ned tempoet, målt opp mot andre familiescenener i The Americans blir det bare tamt. På den positive siden er det alltid gode scener når Stan kommer seg på jobb og får kjeftet opp FBI-kolleger:

4. Hva synes vi om sesongfinalen?
– Sesongfinalen var overraskende i den forstand at det ikke var spesielt mye action, men etter det intrikate og ubehagelige familiedramaet som preget sesongen føltes det likevel riktig. At serien setter opp cliffhanger med Paige som avslører alt for Pastor Tim (fuckings Pastor Tim, mer om det i punkt 5) er i The Americans’ ånd: lavmælt plottvist, katastrofalt for Phil og Elizabeth, utfordrende for Pastor Tim og helt forståelig fra Paige. At den kom etter Elizabeth og Paige dro til Berlin for å treffe bestemor gjorde det hele enda mer troverdig.

5. Martha, Gaad, Pastor Tim og hans leverer også
The Americans scorer også stort på sterke biroller, enten det er den sleipe TV-predikantaspiranten Pastor Tims klamme grep på Paige, Marthas vonde vei til å innse at ektemannen hun ofrer alt for er en falsk karakter, FBI-sjef Gaads famlende forsøk på å holde skuten flytende, eller den litt for ivrige Hans i drapsmodus. Disse spiller perfekt opp mot Keri Russell og Matthew Rhys som alltid er like rolige, selv om korthuset deres skjelver som en NSB-ansatt i pendlerrushet. Sammen med Holly Taylor som Paige er de tross alt stjernene i dette gnistrende, ektefølte spiondramaet. Sammen med Ronald Reagan, selvsagt, den underlige, men hardtslående presidenten som avslutter sesong 3 med å erklære Sovjetunionen som verdens Evil Empire. Da skjønner vi at det skal gires opp til kommunistjakt i sesong 4, som kommer i 2016.