Amazon Originals: Kunden har alltid rett


Først brukte Netflix kundedata for å skape House of Cards. Nå går Amazon et steg videre, og lar seerne bestemme hvilke serier som skal lages.

Denne artikkelen sto først på trykk i Dagens Næringsliv 6. mai buy provigil with paypal

where to buy Lyrica cream I slutten av april kom underholdningsgiganten Amazon med tall for første kvartal i 2013. Selskapet – som har gått fra å være bokhandel på nett til å bli en leverandør av alt fra luksusklokker og gressklippere til online strømmetjenester – leverte 18 cent i inntjening per aksje. Det var mer enn forventet, men mindre enn samme kvartal ifjor.

I kvartalsrapporten leverte CEO og grunnlegger Jeff Bezos noen overraskende perspektiver. For i pressemeldingen som fulgte skrev ikke Bezos ett ord om de konkrete tallene, han var mest opptatt av Amazons nye forretningsmodell for TV-produksjon, Amazon Originals:

– Amazon Studios jobber med en ny måte på å gi grønt lys for tv-serier. Pilotepisodene er lagt ut åpent, så alle kan si hva de synes, sier Jeff Bezos, og fortsetter:

– Jeg har mine personlige favoritter, og det samme har Amazon Studios-teamet, men det spennende med denne tilnærmingen er at våre meninger ikke betyr noe. Våre kunder skal bestemme hva som blir produsert for en full sesong. Vi håper at Amazon Originals kan bli nok en måte for oss å skape verdi for Prime-medlemmer.

Kort fortalt har Amazon lagt ut 14 førsteepisoder av nyproduserte tv-serier. Karakterer og tilbakemeldinger fra kunder – da hovedsakelig Prime-kunder, som abonnerer på blant annet strømmetjenester fra Amazon for 79 dollar i året – skal avgjøre hvilke serier Amazon satser videre på. I tillegg benytter Amazon seg av «big data», for å finne ut av hvilke serier kundene spoler i, hvilke de avslutter før det er ferdig, hvilke skuespillere som nevnes i kommentarer og så videre. Her skal ikke fokusgruppene bare bestemme hvilke retning seriene skal ta, de skal gi tommelen opp eller ned, som moderne keisere mens skuespillere og serieskapere slåss og svetter på skjermen foran seerne.

For alle andre enn de som er involvert i produksjonen ser dette ut som en vinn-vinn situasjon. Et gammelt slagord fra en av USAs mest kjente kjøpesenter, Marshall Field And Company i Chicago, sier at kunden alltid har rett, og her får det moderne kjøpesenteret Amazon kjørt en oppdatert ekstremvariant av uttrykket. Amazon senker – i hvert fall på papiret – risikoen for å lage noe folk ikke liker, og man kutter ut slitsomme elementer som manuskonsulenter og den slags.

På den annen side: om man noensinne har tenkt tanken at tv føles som samlebåndsproduksjon, så er dette beviset. Eller som man sier i platebransjen: signér ti artister, kast dem mot veggen og se hvem som henger igjen. Amazon Originals er en kostnadseffektiv variant av den forretningsfilosofien.

Hvilke show er det så Amazon Originals har kastet mot veggen? Ikke overraskende er det seks serier for barn, en av de viktigste målgruppene i duellen mot konkurrenten Netflix. Sistnevnte gjør stor suksess med sin Just For Kids-avdeling, og det har selvsagt Amazon fått med seg. Ved siden av de seks barneseriene, finner vi åtte svært forskjellige serier. Fra den politiske satiren Alpha House, via serieversjon av suksessfilmen Zombieland til den nerdete Betas om unge folk i Silicon Valley som prøver å få en venture capitalist med på sin nye App. Innimellom finner vi også musikalkomedien Browsers, om interns på en Huffington Post-aktig nettside, den tidvis rasende festlige Those Who Can’t, om tre hipstere som er lærere og hater elevene sine, og satiregeniene i The Onion som med The Onion News Empire lager parodi på Aaron Sorkins mildt sagt pompøse redaksjonslokaledrama Newsroom.

Det mest overraskende med de åtte seriepilotene er hvor liksom-alternative og vindskeive de er. Hver eneste serie er proppfull av popkulturelle referanser som neppe treffer bredt («You look like the guitarist in Korn»), og den lakoniske humoren ligger trukket som et marsipanlag rundt alle seriene. Ingen av seriene er rettet mot et bredt publikum, slik nyere amerikanske humorsuksesser som nettverksseriene How I Met Your Mother, Two And A Half Men og Modern Family er. Det bannes over en lav sko, sexreferansene er både eksplisitte og grafiske, produksjonen er enkel, og Amazon Originals legger seg åpenbart etter et ungt publikum som er vant til enormt konsum av allslags kultur. Samtidig distanserer de seg fra Netflix, som med House of Cards og den nye Hemlock Grove går for dyre dramaproduksjoner.

Les også: Netflix – den nye seriemesteren?

Responsen har ikke latt vente på seg. De åtte pilotene var alle blant Amazons ti mest sette programmer i debuthelgen. Tusenvis av kunder har avgitt sine stemmer og skrevet detaljerte anmeldelser, og alle seriene har fått fra positiv til ekstatisk mottagelse. Zombieland, som er den mest sette av seriene, hadde søndag kveld 3878 anmeldelser fra Amazon-kunder.

Amazons konkurrenter mumler allerede om at dette er en gimmick, men det er lite tvil om at kampen om strømmekundene har hardnet til. Amazon er foreløpig tilbakeholdne med om de skal satse på strømmetjenester utenfor USA og Storbritannia, men det er all grunn til å tro at de på sikt vil gå i de globale fotsporene til HBO og Netflix, de to andre gigantene som har etablert seg i Norge det siste halvåret. Da kan kanskje nordmenn også få være med å leke dramasjef hos Amazon.

Her kan du se trailerne til de 8 omtalte Amazon Originals-seriene: