Fargo S0401: Velkommen til Kansas City, Missouri

Fargo har flyttet til Kansas, og Chris Rock er blitt mafiasjef. Steffen recaper den nye sesongen, episode for episode.

Fargo er endelig tilbake etter en forsinkelse og tre år borte fra skjermen. I år byr serien på en krig mellom to kriminelle syndikater og de mange karakterene som krysser deres veier i 1950-tallets Kansas City, Missouri.

Ingen klar antagonist i et stort karaktergalleri. Ingen står tydelig frem som seriens antagonist i år, slik som Malvo og Vargas tidligere, med et større karaktergalleri enn tidligere. Det er et ambisiøst valg, som kan bli problematisk for serien å håndtere videre. Det er også å et spennende valg som de forhåpentligvis vil lykkes med.

Chris Rock leverer som Loy Cannon. Han er den tøffe og visjonelle lederen til det svarte amerikanske syndikatet, sammen med lovende karakterer som Doctor Senator (Glynn Truman) og Rabbi Mulligan (Ben Whishaw). Sammen står de for dramaet som balanserer ut komikken denne sesongen, slik at de mer komiske karakterene, som sykesøsteren Oraetta Mayflower (Jessie Buckley) eller den unge Fadda-sønnen Justo (Jason Schwartzman), kan stå for det komiske.

En detalj verdt å huske? Whishaws karakter heter Mulligan til etternavn, samme som karakteren Mike Mulligan (Bokeem Woodbine) fra sesong 2. Rundt 20 år senere i seriens tidslinje ble Mike sendt på oppdrag fra Kansas City-mafiaen for å håndtere Gerhardt-familien, slik vi så i serien tidligere. Kan ‘Mike Mulligan’ være et nytt navn på sønnen til Loy?

Hva betyr det å være amerikaner? Mange av karakterene føler ikke den samme tilhørigheten i samfunnet som en ‘vanlig’ amerikaner gjør. Spørsmålet om hva det betyr å være amerikaner er et tidsriktig spørsmål å stille – både for tiden serien er satt til og dagens amerikanske samfunn. Dette er tross alt en TV-serie som har fortalt om de verste og beste sidene ved USA, slik serieskaper Noah Hawley tidligere har uttalt å ønske. Å få det frem med en konflikt mellom to amerikanske subkulturer; et svart og et italiensk syndikat av kriminelle, er absolutt et interessant valg.

En smule formularisk? I likhet med tidligere sesonger starter historien med et drap som gir store ringvirkninger, men er dette kanskje en litt oppbrukt formel? Dialogen var også noe haltende i sesongpremieren. Den fremstår tidvis som en smule hensiktsløs og intetsigende, kanskje for flere enn meg? En del scener var også solide, som historien rundt syndikatene i Kansas City og den spennende bilsekvensen med Fadda-sjefen, som ender i både latter og sjokk. Ellers var også lydbruken, setdesignet og kostymene gjort et solid arbeid med i sesongstarten.