Ku’damm 56: søndagsdrama og pirking i historiske sår

Bak denne 50-talls pikeidyllen lurer mye grums, Blant annet en verdenskrig, en nazilege, sensuelle rockere og den ondeste beatniken så langt i år.

Verdt å se? Jada! På søndag har NRK1 premiere på Ku’damm 56, et periodedrama fra Berlin 1956. Tittelen spiller på den fjonge adressen Kurfürstendamm 56, hvor Caterina Schöllak og hennes tre døtre driver Galant Tanzschule.

Der skal det saktens ikke være noe nymotens rock og slikt, for Caterina har øyet på målet: få giftet døtrene fint og flott. Hun er godt i gang med eldsdatteren Helga, som gifter seg med den fremadstormende advokaten – og forhåpentligvis snart statsadvokat – Wolfgang, mens Eva flørter målrettet med sjefen sin, Professor Fassbender.  Monika er derimot en helt annen historie, for hn liker best å danse halvnaken i regnet mens hun drømmer seg bort fra A4-liv og streite beilere.

sonja-gerhardt_10152259-original-lightbox

Dermed er scenen satt for det som på overflaten er et tradisjonelt europeisk familiedrama, men krydderet er selvsagt andre verdenskrig og dens etterdønninger.

For Ku’damm 56 er jo en slags oppfølger til ZDF-produksjonen Krigens unge hjerter, som NRK viste for noen år siden. Der Krigens unge hjerter tok for seg unge tyskere og deres valg under annen verdenskrig, hopper Ku’damm 56 en generasjon frem. De unge menneskene i 1956 var barn under krigen, og mens de nå drømmer seg fremover, konfronteres de alltid med foreldrene og slektens valg og unnlatelser på 30. og tidlig 40-tall. Skiten treffer viften.

kudamm563

Det kommer neppe som noen overraskelse på seeren at Galant Tanzschule ikke nødvendigvis var i familiens eie siden 1906, slik mamma Schöllack så romantisk forteller sine døtre. Det var jo mange tvungne forretningsovertakelser i Berlin rundt 1936, hinthint.

Og når en av de mannlige birollene merker dragning mot gutter, blir det besøk til den lokale legen, som selvsagt drev med brutal forskning på kurering av homofili i Buchenwald. Slik ruller Ku’damm 56 ut den ene mørke familiehemmeligheten etter den andre, mens det voksende skillet mellom øst og vest lurer i bakgrunnen. Det vi ser er et samfunn som prøver å kurere seg selv, men når medisinen er fornektelse, begravd skam og løgner, blir ikke feberen lavere. Det blir derimot strålende fint TV-drama av det, for Ku’damm 56 fungerer flott som både påkostet periodedrama og ubehagelig pirking i historiske sår.

Det er også tydelig at ZDF virkelig har fått dreisen på moderne TV-dramaturgi. Episodene er riktignok i lengste laget, men bygger sterkt opp mot cliffhangers og dramatiske vendinger. Dette er spesielt tydelig i første episode, hvor episodens drømmesekvenser og hallusinasjoner får deg til å tro at noe dramatisk ikke skal skje, men så…jeg skal ikke avsløre mer, men det skal godt gjøres å ikke se starten på episode 2 når du først har rundet den første.

Pluss også for sterkt spill fra de tre Schöllack-døtrene, og spesielt Sonja Gerhardt som spiller Monika. Noen husker henne kanskje fra Deutschland 83, spiondramaet fra i fjor (les mer om den Deutschland 83 her), og her stjeler hun showet som en umoderne Footloose-karakter som bare vil bryte lenkene til sin streite, konforme mor. Kjipt at moren da har bagasjerommet så fullt av hemmeligheter at hun holder på å tippe hele familien baklengs.

kudamm3

Når du i tillegg får en fabrikkeiersønn som vil være beatnik satt opp mot en sensuell rockebassist med sleik og frihetstrang, er slutten på helgen reddet. NRK kl 21:25  på søndag, altså.