making-murderer

Making a Murderer: du vil ikke tro hva som skjer når Steven Avery blir arrestert

Making a Murderer er ti timer rystende dokumentar om én mann, to rettssaker og et aggressivt rettsapparat. Spoilerfri anbefaling.

“Jeg begynte å gråte på episode 9.
Kan virkelig ikke tro det jeg har sett”, skrev Mina Ghabel Lunde fra Dagens Næringsliv i en Facebook-tråd om Netflix-dokumentaren Making a Murderer. Og det er virkelig en slik serie, man skal være laget av betong eller virkelig elske konseptet politistat for å ikke bli beveget, sjokkert, trist eller eitrende forbannet av Making a Murderer.

Les også: Kriminell jul fra Netflix

Akkurat som med krimpodcasten Serial er rettsaken(e) mot Steven Avery – som serien handler om – ganske ukjent materie, så jeg skal prøve å ikke spoile så mye hva som skjer. Utgangspunktet er dog omtrent slik: på midten av 80-tallet driver Steven Avery i familiens bilopphøggerbusiness i Manitowoc, Wisconsin. Han har noe smådommer på seg for tyveri og dyremishandling, men får generelt godt skussmål  som en ivrig gladgutt av venner og kjente. Disse småsakene kommer tilbake og biter ham i baken da han blir arrestert og på tvilsomt vis dømt for å ha overfalt og voldtatt Penny Bernsteen. Til sammen soner Steven Avery 18 år for overfall, voldtekt og ulovlig våpenbesittelse, før DNA-bevis frikjenner ham. Når han så saksøker de lokale myndighetene for å ha dømt og fengslet ham, dukker det plutselig opp en annen, langt grovere sak. Tilfeldig?

Les også: Er The Jinx vårens svar på Serial?

Making a Murderer er laget av Laura Ricciardi og Moira Demos, to filmskapere som har fulgt saken det siste tiåret. De har pendlet mellom New York og Wisconsin, og ved siden av lange, gode intervjuer med mange av de involverte, har de et imponerende vell av forhør, opptak fra retten, avisartikler, TV-snutter og illustrasjonsbilder. I starten tenkte jeg at dette var typisk Netflix-planlegging med for mange episoder i en sesong, men fra episode 3 skjønner man at de ti timene er nødvendig for å virkelig gå i dybden på historien. Som nyansene i den amerikanske tittelen sier, skal de avsløre en morder eller skape en morder?

Making a Murderer er på en måte et motstykke til The Jinx, HBO-suksessen fra tidlig 2015. Der The Jinx bød på forbløffende innblikk i en skrudd verden av rike arvinger, New York-familier og toppleiligheter i skyskrapere, er Making a Murderer historien om arbeiderklasse, utkant-USA og bobiler. IQ-en på de anklagede er ikke engang dobbelt av skostørrelsen, de er enkle folk som drikker øl, røyker sigg og prøver å få familiebusinessen til å gå noenlunde rundt. I møte med lokale politifolk og et hissig, påståelig rettssystem møter de det samfunnet de i utgangspunktet ikke ville ha noe med å gjøre. Det blir stygt, veldig stygt, og som sagt i starten: det er godt gjort å ikke bli påvirket.

Sånn, det var en ganske så spoilerfri anbefaling av Making a Murderer. Vi har en million ting å si om detaljer, episoder, hendelser og karakterer i serien, men det tar vi i en egen sak for de av dere som har sett serien. Det er bare å kaste seg rundt.

PS: Jeg så at på Facebook at Skavlan-redaksjonens Leif Åge Reme også har sett og latt seg opprøre av Steven Avery-historien: “Fy faen. “Making A murderer” er heseblesende provoserende og vond. Og er ikke kommet lenger enn fjerde episode”. Jeg vedder en Green Bay Packers-drakt på at en eller begge av filmskaperne sitter i fredagsstolene til Fredrik Skavlan i løpet av våren. Det er slike historier talkshowet hans er laget for.