THE HOUSE: Politisk thriller, Nesten fra virkeligheten

Tom Watson trakk seg som nestleder i britiske Labour. Nå har han skrevet en forrykende thriller fra et Storbritannia rystet av pandemien.

Synes du det blir litt mye politikk og pandemi i virkelighetens monitor? Litt for mange pressekonferanser om smitte og politiske broilere som forsøker å posisjonere seg i virusets rampelys? Da foreslår jeg at du lukker verden ute, og setter av noen vinterkvelder til en forrykende thriller om … politikk, pandemi, broilere og rampelys!

For Tom Watsons The House er – i hvert fall på min leseliste – den første post-virus-thrilleren som koker vellykket og sitrende spenningskraft på covid-19. Forfatteren burde også vite hva han snakker om når han skildrer politikk, for Tom Watson var inntil ganske nylig nestleder i det britiske Labour-partiet. Boken er skrevet sammen med Imogen Robertson. Hun har skrevet et halvt dusin historiske thrillers, og bidrar med godt håndverk og detaljer.

The House er lagt til 2022. England lider av etterdønninger fra pandemien. Psykologisk. Økonomisk. Politisk. Midt i kaoset står Tory-politikeren Phil Bickford,. Owen McKenna drar på sin side i trådene hos et Labour hvor Georgina Maxwell er ung stjerne.

Nå er de politiske motstandere, men i 2008 var de alle Labour-jyplinger som delte leilighet og drømte om å ta over partiet. I denne formative tiden ble det også tatt skjebnesvangre valg. 

Det blir tidlig i The House åpenbart at de tre deler en mørk hemmelighet. Det vil si: det er ingen av dem som helt vet hvem det var som sørget for at kameraten Jay Dewan ble knust politisk så vel som menneske. Og hva var det egentlig som skjedde da de alle dro på Glastonbury for en siste fest før politikkens alvor skulle sluke dem opp?

The House fletter snedig sammen disse to tidslinjene. Tom Watson fyller sidene med bloddryppende intriger, artige referanser til Pulp og Cool Britannia, fargerike unge karakterer som tatt ut av West Wing og House of Cards og et dunkelt indre politisk drama. Så langt i høst har denne post-virus-thrilleren vært den beste flukten fra virusvirkeligheten.