5 grunner til å se The Leftovers

Noen serier går litt under radaren, andre serier velger jeg bort i utvalget av TV-underholdning. Ofte fordi jeg har fått et kjapt inntrykk som skrur av behovet for å se serien. I fjorskrudde jeg av The Knick fordi den åpnet med en operasjonsscene (misliker det nesten like mye som drømmesekvenser), og i år hoppet jeg galant over The Leftovers. Begge serier er nå oppe i favorittsjiktet.

Les mer om The Knick her

Jeg droppet The Leftovers mest fordi det virket som en døll miks av Lost og The 4400, men etter at flere jeg kjenner og stoler på (lytt til erfarne seriefolk!) ble blanke i øynene da andre sesong av The Leftovers begynte på HBO nylig, ble det strømming fra HBO Nordic. Det bør du også gjøre, men før du får 5 grunner til å se The Leftovers, kjapt om handlingen etter traileren:

En stille morgen forsvinner to prosent av verdens befolkning fra jordens overflate. De 98 prosentene som er igjen sørger, raser, konspirerer og harsellerer, men verden går på et bisart vis videre. Politimannen Kevin Garvey i Mapleton – nordvest i staten New York – mistet ingen familiemedlemmer, men konen hans er blitt med i en rar kult som kaller seg Guilty Remnants (skyldige etterlatte). De kler seg i hvitt, kjederøyker, snakker ikke, og gjør hva de kan for at verden skal huske alle som forsvant. Kevins sønn har stukket av med en annen sekt, datteren er inne i et episk tenåringsopprør, og Kevins far er eks-politisjef som nå er innlagt med psykoser.  Livet hans er generelt dritt, og det virker å gjelde for ganske mange andre av de gjenværende på kloden. Presten Matt graver frem kjipe opplysninger om de som forsvant, Nora Durst gjør ubehagelige intervjuer med etterlatte for å finne mønster i forsvinningene, og en rar fyr kjører bare rundt i pick-up og skyter løshunder.

Høres det litt surrete ut? Det er ikke det, skjønner du – det er sjukt spennende, intenst, rørende og vanedannende. Her er fem grunner til å se The Leftovers:

1. Justin Theroux spiller politimann og hovedrolle Kevin med kort lunte, selvdestruktivt humør og stor smerte, men hele tiden med et varmt smil gjemt bak tredagersskjegget. Theroux har vært innom et par David Lynch-filmer, men er mer kjent (hvert fall i USA) som Jennifer Anistons ektemann. Dette er hans definitive gjennombruddsrolle, hvert fall i det op5ske hjem. Pluss på at Christopher Ecclestone, kjent fra The Shadow Line, gjør en dyptpløyende innsatse som presten Matt, og Amy Brenneman er sår og vanskelig å forstå som Kevins kone.

Celebrity Sightings In New York City - April 01, 2014

2. The Leftovers er ikke scifi, selv om man ved første øyekast kan tenke at det handler om abductions og anal probing (South Park!). Historien er mer småbydrama, familieportrett og psykothriller, men hele tiden med en stor paraply av mystikk og lett fantasy over seg. Vi er såvidt innom globale problemer etter forsvinningene (Gary Busey ble tatt, hehe), men dette handler om The Leftovers og ikke kloden.

leftovers2

3. Det er lenge siden jeg har sett noe så rørende som The Leftovers. Noen av scenene i de siste episodene snuser på plassene bak avslutningssekvensen av Six Feet Under, legg for eksempel merke til bruken av Metallicas “Nothing Else Matter” i en hjerteskjærende scene i siste episode. Når vi først snakker om musikk: flott bruk av Angel of Death i en av episodenes åpningsscener.

leftovers3

4. Som nevnt tidligere i denne saken misliker jeg sterkt drømmesekvenser, og da sorterer hallusinasjoner eller psykoser under samme kategori. The Leftovers er første gang på årevis at jeg har kjøpt premisset når det kommer seilende. Der drømmer/hallusinasjoner ofte er billige måter å skyve plottet fremover (som i siste sesong Homeland), blir det en naturlig del av den skrudde tilstanden The Leftovers etablerer. Flere av karakterene går rundt som sorgtunge zombies, og hele Mapleton fremstår av og til som en gråsone mellom virkelighet, fantasi og et eventuelt liv etter døden, og noen avstikkere inn i hodet til folk gir historien ekstra farge og dybde. Det gir også The Leftovers et preg av de vellykkede seriene hvor mystisk og overnaturlighet har biroller, som Twin Peaks og første sesong av True Blood. Uten sammenligning for øvrig.

We meet Aimee & Frost Twins who talk Jill into attending Dorfman's party

5. Serien bruker minimalt med tid på å finne ut av hva som har skjedd med de forsvunnede, og det er dette som gjør at serien fjerner seg fra scifi-potensialet. Alt handler om hvordan etterlatte og resten av verden reagerer. Når serien ikke dveler ved det, forsvinner det også som tema, og The Leftovers kan zoome inn på karakterene. Til slutt kommer man så nært på dem at de fyller hele skjermen.

En liten varselstrekant til slutt: jeg ser helt klart faren for at The Leftovers kan lostifisere seg selv, rulle ut i en evighet av tilfeldige spor og liksom-mystiske alleer. Det National Geographic-bladet med Kairo-kartet er typisk eksempel, de bør ha en god forklaring på det i sesong 2. Denne omtalen er altså basert på første sesong.

leftovers6