5 tanker om Pam & Tommy

For en underlig tid vi lever i. Til helgen kan du se Tommy Lee snakke med sin egen penis på Disney+.

4. februar har Disney+ premiere på Pam & Tommy. De åtte episodene handler om 90-tallets kanskje mest høylytte forelskelse, forholdet mellom Baywatch-stjernen Pamela Anderson og Mötley Crüe-trommis Tommy Lee, og den famøse sexvideoen som kom ut av det.

Vi følger Pamela og Tommy, men like viktig er rørleggeren Rand Gauthier. Rand ble kastet ut av Tommy Lees hus mens han drev med oppussing. Da han kom for å hente verktøyet sitt, truet Tommy Lee ham med et gevær.

Les anmeldelsen min av Pam & Tommy hos Aftenposten

Arbeidskaren ble dritsur, og brøt seg senere inn i parets hus og stjal en safe. I safen var våpen, klokker, Pamelas bryllupsbikini og en Super 8-film av paret som har sex. Opptaket ble solgt og distribuert, Pam og Tommy saksøkte, men filmen levde raskt sitt eget notoriske liv på internett.

Her er noen ting jeg tenkte på mens jeg så Pam & Tommy:

— Hvilken sjanger er Pam & Tommy, mon tro? Historien med Rand og venner som surrer rundt som innbruddstyver og pornoprodusenter sender tankene til siste halvdel av Boogie Nights. Kan vi kalle det klønekrim? Fortellingen om Tommy Lee som insisterer seg inn i livet til Pamela Anderson er marinert Hollywood-kjærlighet med tequila, ecstasy og strandbryllup. Så dukker penisen til Tommy Lee opp! Tommy er forelsket i Pamela, men penisen mener de to må nedlegge flere damer. Disputten blir en absurd dialog mellom person og penis. For de av oss som misliker snakkende kroppsdeler er dette vanskelig material, resten av verden får beskjed om at serien er komedie dandert på en seng av kuk. Når sextapen begynner å versere, blir serien en sterk fortelling om Pamela Andersons forferdelige opplevelser. Forvirrende.

— Sjangerkaos kan dog lappes av gode skuespillere. Det skjer i Pam & Tommy. Lily James er sensasjonelt god som Pamela Anderson. Gjennom strandscener i Baywatch via invaderende rettsforhør til skilsmissen fra Tommy Lee leverer hun nyanser og skjørhet en slik rolle trenger. Sebastian Stan er også solid som Tommy Lee. Skuespilleren mest kjent som Bucky Barnes i Marvel-universet spiller Lee slik han er: verdens største rockestjerne som også er verdens største baby. Nesten alltid i baris! Seth Rogen er også sterk som taperen Rand Gauthier.

— Produksjonen har ikke tilgang på Mötley Crüe-musikk, så ikke forvent bangers som «Girls, Girls, Girls», «Shout at the Devil» eller «Live Wire». I stedet fulles lydsporet opp med gamle radioklassikere og en lang rekke 90-tallshits. Spin Doctors. 4 Non Blondes. New Radicals. Alle er med! Det funker overraskende bra, for sammen med glimrende kostymer og tidsriktig sminke blir Pam & Tommy dermed en ordentlig tidsreise. Mötley Crüe-fansen må trøste seg med noen gøyale garasjeklipp av Tommy som hamrer løs på trommene.

Pam & Tommy er også en tidsreise til internettets første gjennombrudd. I ettertid fremstår det naivt at Tommy Lee trodde et kjapt søksmål rettet mot videoselgere skulle få en stopp på distribusjonen. Pam & Tommy er på sitt nest beste når den bretter ut 90-tallets tidlige aktører i nettkampen. Webgründere. Live porno. Sprakete strømming. Nettpirater. Virale videoer. I serien er det kraftig kost når ekteparet og en samlet popkulturindustri ikke forstår kraften the world wide web kommer utstyrt med.

— Aller best er Pam & Tommy når den demonstrerer den ødeleggende effekten tyveriet og alt i kjølvannet hadde på Pamela Anderson. Tommy Lee sprader bredbent rundt og er sint fordi hun ikke forstår hans påstand om at det like ille for ham. Hun opplever at han ikke forstår henne, mens produksjonen på Baywatch ser sextapen som lunsjunderholdning. Advokater spør henne når hun kledde av seg for kamera første gang. De små private rommene hennes invaderes mentalt og fysisk. Jay Leno nesten sikler av glede mens hans intervjuer henne om tapen. Lily James gnistrer av usikkerhet i disse hjerteskjærende sekvensene.

— Da er vi inne på Pam & Tommys store problem, at Pamela Anderson mener serien aldri skulle vært laget. Fortellingen åpenbart historisk interesse. Samtidig er det en utfordring at Pamela Andersons traumatiserende hendelser igjen blir offentlig underholdning. Selv om serien gir Pamela Anderson oppreisning som åpenbart offer i denne saken.

Så hvordan skal man forholde seg til åtte episoder som er like mye feministisk drama som det er klønekrim og komedie m/kuk? Som De forskjellige sjangrene henger aldri helt sammen, og det gjør det lettere å kalle den problematisk.

Det virker som Disney+ vil tilfredsstille alle, både skeptikere og fansen av The Dirt som bare trykket på play for å se enda mer guttaunderholdning fra Tommy og karene hans. Fra kjernen av serien klinger likevel den sterke fortellingen om Pamelas traume høyest av alle, og det gjør serien til mer enn bare underholdning.