Athena: gatekrig i Frankrike

Romain Gavras nye film er de 97 drøyeste minuttene i 2022. Athena er brennende gatekrig, voldelig ballett og brutal familiefeide fra første molotov cocktails kastes.

Husker du den kruttsterke musikkvideoen til «No Church In The Wild» fra Jay-Z og Kanye West? Den som åpner med at en molotov cocktail blir tent og kastet mot politiet, før et brutalt gateslag utarter som en dødelig ballett i sakte film.

Starten er mistenkelig lik åpningsbildene i Athena, en fransk film du bør kaste deg over raskere enn du kan si Netflix & kill. Likheten er ikke tilfeldig, siden Athena og Kanye/Jay-videoen er laget av samme regissør. Romain Gavras har laget sterke musikkvideoer for topper som Justice, Dj Mehdi og M.I.A., mange fete reklamer og et par spillefilmer. Med Athena hiver han alle sine triks i samme kurv og kjører på.

Det begynner med at en politimann gråtkvalt sørger over sin lillebrors død på en pressekonferanse. Politiet, media og politikere er på plass. Det er også en gjeng sinte unge menn med balaklava og molotov cocktails. De setter fyr på pressekonferansen. Gjengen ømmer tilbake til Athena, bydelen de bor og nå okkuperer. Rakettene flyr. Politihuset ranes. Mopedene stailer. Boligblokkene er så rufsete at det berømte leilighetskomplekset i Gomorrah ser ut som Versailles til sammenligning. Kvinner, barn og pensjonister evakueres.

Gjenglederen Karim ildner sine venner, naboer og medlemmer til kamp – nei, krig – mot politiet. Alt jeg har beskrevet nå er filmet i et take (tilsynelatende, hvert fall) i løpet av filmens første ti minutter. Slike ville tekniske grep skjer gang på gang utover i Athena. Tenk kjøkkenscenen i Goodfellas, bare at en kinesisk fyrverkerifabrikk har julebord i restauranten i stedet for Ray Liotta og Joe Pesci.

Med musikalaktig estetikk går hovedpersonene gjennom brennende bygninger, kuleregn og jublende opprørere. Politiet lager koreografi rundt dem. Athena er for øvrig co-skrevet av Ladj Ly, som ble Oscar-nominert for 2019-utgaven av Les Miserables. Filmen er like mye infusert med moderne musikal som voldelig musikkvideo.

Karim er broren som vil gå til krig mot politiet og staten og samfunnet. Han spilles intenst av Sami Slimane.

Kamera er tidvis steadycam eller håndholdt, av og til dronesveving, og ofte så tett på action at det lukter brennende bensin og skarpe raketter fra skjermen. Du må for guds skyld ikke se på mobilen eller la andre ting distrahere deg mens du ser Athena. Dette er teknisk filmpoesi fra øverste hylle.

Selve historien er også interessant, selv om den er enkel. 13-åringen Idir er drept av politi. Det hele er filmet, og har skapt ukontrollerbare reaksjoner i Athena. Idirs tre brødre reagerer på forskjellig vis. Politisoldaten Abdel maner til diplomati. Gjenglederen Karim starter krig. Narkodealeren Moktar prøver å redde eget skinn.

Deres historier møtes ofte fysisk, men også symbolsk gjennom at deres evakuerte mor forsøker å ringe dem, «Mamma», står det på mobil etter mobil. det blir mange ubesvarte anrop. Vi følger også opprørspolitiet. De får en viktig rolle i handlingen så vel som det visuelle.

Athena ser villere og lekrere ut enn noen filmer jeg har sett på kino de siste årene. Den viser også et Frankrike i flammer man vanligvis leser om i oppskjørtet media eller ser i cocky musikkvideoer.

Brødrene Abdel og Karim har mistet lillebroren Idir. Han ble drept av politi. De reagerer forskjellig.

I all begeistringen for det briljante håndverket, kreative løsninger og den eksploderende visuelle håndgranaten denne filmen er, må det sies at Athena ikke kommer helt i mål. Filmen avsluttes med en påklistret tvist som har vært hintet om gjennom hele filmen. Karakterene får sine brutale konklusjoner, men der filmen begynner med et smell avslutter den med en flamme som dør ut. Se den uansett. Du får ikke drøyere 100 minutter på skjermen din i 2022 enn Athena. Se filmen på Netflix.

Bydelen Athena beskyttes som i en krigssone.