BOB IGER: Fra Mikke Mus til mediakonge

Hvordan ble firmaet bak Mikke Mus og Donald Duck en av verdens største strømmetjenester? En solid selvbiografi fra Disneys sjef forklarer.

Bob Iger har ledet underholdningsgiganten Disney gjennom en viktig tid. I hans æra som sjef har Disney kjøpt Steve Jobs’ animasjonsfirma Pixar, superheltkonsernet Marvel, George Lucas’ rettigheter til Star Wars og Rupert Murdochs 21st Century Fox.

Hvordan soper du markedet for sterke konkurrenter, mens du rigger eget firma for dominans? Går det an å være grei leder og samtidig dominere på Forbes-listen over verdens 500 mest verdifulle? Er det mulig å få hotellanlegget ditt til å se sympatisk ut etter en 2-åring ble spist av en krokodille? Svarene får du i The Ride of a Lifetime: Lessons Learned from 15 Years as CEO of the Walt Disney Company.

I selvbiografien tar Bob Iger oss med på innsiden av oppkjøpene. For alle som er interessert i underholdning eller media er det medrivende lesning. I en tid da det er strømmekrig mellom giganter som Netflix, HBO, Prime Video og lokale aktører som Sumo og Viaplay, er nykommeren Disney+ den mest interessante. I The Ride of a Lifetime forklares det hvordan de har kommet seg dit.

Bob Iger forteller om oppvekst med en manisk depressiv far på Long Island, lærlingetiden som løpegutt for Frank Sinatra, sportsprodusent i ABC og etter hvert leder i Disney. Noen uker etter Iger overtok toppjobben fra Michael Eisner, inviterte han Disneys nemesis Steve Jobs til en prat. Det endte opp med at Disney kjøpte Pixar. Senere brukte han samme taktikk på Marvel, LucasArts (Star Wars-universet) og Rupert Murdochs Fox.

I ettertidens milde lys ser alt ut som en femten år lang strategi for å ende opp med én ting: utvalget på Disney+. Som seer og forbruker av all slags innhold er det uhyre interessant å lese om spillet som fører frem til den ene, lille firkanten: en app fylt opp av Mikke Mus, Donald Duck, Star Wars og strømmebransjens fremtid.