Roger Hobbs (bildet) debuterte spektakulært med Ghostman, Peter Swanson gjorde det samme med The Girl With A Clock For A Heart. Nå er de begge ute med oppfølgerne, hvem av dem bommer?
Like vanskelig som å brakdebutere er det å følge opp suksess, og to av våre krimfavoritter fra senere år er nå ute med etterlengtede oppfølgere.
Roger Hobbs kom rett fra college til thrillerverden med den elegante og lovende ransfortellingen Ghostman, som norske Morten Tyldum på et tidspunkt skulle lage film av. Oppfølgeren Vanishing Point begynner seks år senere, når forsvinningseksperten Jack White leter etter mentoren Angela. Da hun omsider dukker opp, er det på mest spektakulære vis via en kryptisk beskjed om et ran som har gått fryktelig galt i Macau. Dessverre føles boken mest som et forhastet appendix til Ghostman, og Hobbs støtter seg på kjedelige voldsperversjoner og dølle tekniske beskrivelser i stedet for å gi den kinesiske triademafiaen dybde og farge. Skuffende fra unge Hobbs.
Les også: Er Ghostman en av årets beste thrillere?
Peter Swanson er derimot i ferd med å skrive seg inn i thrillerhjertene våre. Han overrasket oss med den noir-inspirerte, underholdende og karikerte The Girl With A Clock For A Heart, og med årets The Kind Worth Killing briljerer han videre med gode karakterer og et tett plott som erobrer den ene spenningstoppen etter den andre.
Den suksessrike dotcom-investoren Ted fra Boston er på vei hjem fra forretningstur når han treffer Lily Kintner, en rødhåret forfatterdatter med flagrende gevanter og et fortryllende utseende. Etter noen kjappe drinker øser han ut om at konen Miranda ligger med den røffe kontraktøren som bygger feriehuset deres i Maine, og det tar knapt et kapittel før det er avtalt at Lily skal drepe Miranda i god leiemorderstil.
Les også: Er Peter Swanson den nye Harlan Coben?
Sjokkerende? I Peter Swansons karikerte, men fargerike verden er slikt helt vanlig. Han tegner et nydelig portrett av den utsvevende barndommen til Lily, og du kjøper kjapt premisset at denne nesten drømmeaktige karakteren også er en steinkald drapsmaskin.
Jeg sa om Swansons debut The Girl With A Clock For A Heart at han kan være den nye Harlan Coben, og The Kind Worth Killing understreker den påstanden. Notér navnet til neste gang du skal handle kjapp, fengende krim.