Et mord i Kongo skal bli film – hva skjer?

Et mord i Kongo skal bli film. Forfatter Morten A. Strøksnes forteller om de fengslede nordmennene, filmatisering av bøker og hvem som bør spille ham selv i filmen.

Den ene halvdelen av OP-5, altså meg, var faktisk så heldig å få jobbe med boka om den mystiske Kongo-saken, så ingen skal beskylde oss for habilitet ved å skrive om den her. På en annen side: på OP-5 skriver vi om det vi liker og det vi jobber med. Og når vi jobber med noe, får du beskjed.

Uansett: Moland og French dukket opp i nyhetene her igjen forleden. Denne gangen i Kulturnytt, for den eventyrlige historien skal etter planen bli film. Så vi fikk en liten update med forfatteren Morten A. Strøksnes.

Min kollega Asbjørn fikk seg noe om Kongo-filmatiseringen på Kulturnytt i går morges mens han spiste frokost, men oppfattet ikke helt hva det var. Hvor står egentlig prosjektet?
– Nikolaj Frobenius er godt igang med å skrive manus. Men jeg vet ikke hvilken deadline han selv eller produksjonsselskapet Friland har satt. Å lage film er selvsagt en stor prosess med mange involverte. Og man er avhengig av støtte. Men Friland har fått det til flere ganger, med filmer som Hodejegerne, Sønner av Norge, Upperdog etc, så…. De er private gründertyper, hadde de ikke hatt tro på prosjektet, ville de ikke kastet bort tid – som jo er lik penger – på det.

Har du planer om å involvere deg i prosjektet framover? Klarer en dokumentarforfatter å skrive dialog?
– Jeg kommer ikke til å involvere meg i prosjektet med det første, men kanskje på et senere tidspunkt. Det er opp til dem. Mitt motiv ville i så fall være å lære om det å skrive for film/tv, av erfarne folk. Også, siden du nevner det, om hvordan dialog funker, altså på forskjellig måte i ulike sjangre. Naturlig dialog høres ofte unaturlig ut som skrift. Men ikke på film, der mimikken ofte sender kraftigere signaler enn selve ordene, og ofte i motsatt retning. Dermed kan man kan spille på helt andre strenger. Blikkene og kroppsspråket til folk sier jo ofte mer enn endeløse mengder skravling.

Ser du for deg en film som følger boka tett – eller en historie som handler mer om Moland & French a la Papillon?
– Hehe, der er det mange varianter. Men jeg antar at grunnen til at Friland tok opsjon på boka er at de på en eller annen måte ser MIN story og perspektiv som interessant. Det kan jeg i så fall skjønne. For de ville nok neppe kunne satt igang å laget en film om saken som sådan, med Moland og French i hovedrollene. Min story er jo til tider sterkt subjektiv, og hele saken filtreres gjennom MITT blikk. Jeg blir jo en slags aktør, og det er dette store deler av boka handler om. Samt Augustin [forfatterens fikser og venn, OP-5s anmerkning], og selve Kongo. Moland og French har rett til sin story. Men jeg har også rett til min. Selv om de to storyene krysser hverandre på vesentlige punkter, og det er en mordgåte i bunnen, er boka noe ennet og mer enn deres story. Og den er ikke fortalt fra deres perspektiv, men fra mitt. Generelt vil jeg anta at de IKKE følger boka tett. Den filmatiske dramaturgi de er ute etter vil nok være ganske forskjellig fra den litterære jeg var ute etter da jeg skrev. Film, spesielt spillefilm, er et annet medium med helt andre krav, det er jeg fullstendig på det rene med – og avslappet i forhold til. Uansett, dette var mine tanker. Jeg snakker ikke på vegne av Friland her.

Hva synes du om motstanden fra gutta selv?
– Har ikke hørt noe om det. Og jeg går generelt ikke i polemikk med dem så lenge de sitter inne. De liker jo ikke boka. Det ville jo også uansett vært merkelig om de skulle applaudere et slikt prosjekt. Men jeg snakket med dem i fjor senhøst, for første gang etter at boka kom ut, og det var en hyggelig samtale.

Hvem skal spille journalisten Morten Strøksnes?
– Det blir jo selvsagt ikke opp til meg. Men om det skulle bli film ville det interessert meg, ikke bare av forfengelighetshensyn. Casting er mye viktigere enn folk tror, tror jeg. Mange filmer hadde hatt en helt annen energi eller feeling med andre personer i viktige roller. Det er kanskje derfor stjerner blir stjerner. Produsentene vet hva de får – og at vedkommende har draget på publikum. Stjernene kan bære en film på egen hånd. Om de skulle finne en fyr jeg ikke liker som type, ja kanskje misliker, så vil jeg jo fremmedgjøres i forhold til den. Men det bryr neppe de eller noen andre seg om…

OP-5 har mange favorittfilmer fra Afrika, fra Black Hawk Down til Blood Diamond, hvilke filmer fra Afrika liker du selv?
– Liker best filmer fra landsbygda i Tsjad, der folk sier lite og det bæres mye ved, helt til det skjer noe dramatisk, som folk takler uten å si så mye. Så du forresten Susanne Biers Hævnen? Bare delvis fra Afrika, men dæven så god.

…Takk til Strøksnes for update, vi i OP-5 gleder oss uansett veldig til voiceoveren når Strøksnes flyr inn over Kongos jungel: “Jeg ankom Kisangani dagen før Tjostolv Moland og Joshua French ble dømt til døden.”