Gammel film: Underworld USA

Samuel Fullers Underworld USA er som en knyttneve i ansiktet, samtidig som noen sparker deg i magen.

Serietitting har lenge tatt overhånd i heimen. Spesielt siden jeg begynte å anmelde serier for Aftenposten. Etter jeg investerte i ny TV tidligere i år, bestemte jeg meg også for å se mer film. Det er tross alt min første visuelle kjærlighet.

Så da har det blitt Marvel-gjennomgang, noen gjensyn og titting på filmer jeg har gått glipp av de siste årene. Samtidig ser jeg også masse gammel noir. Det henger sammen med min store begeistring for skitten krim, lurvete thrillers og en verden i svart-hvitt og skarpe pistolskudd.

Les også: Asbjørn ser Marvel-filmene kronologisk

En av filmene som må anbefales er Samuel Fullers Underworld USA. Jeg fikk den i bokssettet Samuel Fuller At Columbia 1937–61. Der har selskapet Indicator Films samlet syv filmer hvor den tidligere tabloidhunden Fuller skrev manus og/eller regisserte. Underworld USA er den siste av disse, og kom på kino i 1961.

Les også: The Bourne Legacy, bedre enn du husker?

60 år etter den ble laget er Underworld USA som en knyttneve i ansiktet samtidig som du blir sparket i magen. Ikke et sekund av filmens 99 minutter er kastet bort på unødvendig mas eller dvelende bilder. Som en god tabloid krimsak er det tett redigert handling hele veien. Action. Vold. Kompromissløs hevn. Mafia. Korrupt politi. Enda mer hevn.

Den gatesmarte 14-åringen Tolly Devlin ser faren sin bli slått i hjel i en mørk bakgate. Han kjenner igjen en av drapsmennene som mafiaboss Vic Farrar. Da politiet forhører ham sier han ingenting. Etter en ungdomstid med krim og tyveri, ender Tolly i fengsel. Der får han høre at Farrar ligger for døden på fengselets sykeavdeling.

Før han tar livet av Farrar, får Tolly den gamle syke mannen til å gi ham navnet på de tre andre karene som var med og så i hjel faren. Aksjon kompromissløs hevn kan starte. Tolly får seg jobb hos mafiaen, og klatrer oppover systemet for å komme tett på de tre syndikatsjefene.

Samuel Fuller viser frem en amerikansk underverden hvor gangsterne opererer på samme organiserte måte som politikere og næringsliv. Andre interne regler gjelder, men strukturen er den samme. I dette iskalde rammeverket er Tollys eneste mulighet vold. Tysting er ikke et alternativ, med mindre det innebærer å bruke politiet for å nå inn til syndikatsjefene.

Bildene er nydelig og effektiv rammet inn. Cliff Robertson er beinhard som den voksne Tolly Devlin. Beatrice Kay blir varm moderlig som Sandy, en slags morsfigur for Tolly. Den alkoholiserte blondinnen Cuddles gestaltes intenst og forførende av Dolores Dorn. Drapsscenene, spesielt de hvor mafiaens torpedo tar på seg svarte solbriller og dreper kvinner, barn og hvem som helst, er sjokkerende harde.

Jeg skjønner at Underworld USA ikke var Columbias favorittfilm å jobbe med. Det er også lett forstå at dette er en av filmene Quentin Tarantino vokste opp med, og som danner grunnlaget for hans Hollywood-hyllest i Once Upon A Time in Hollywood.

Les også: Quentin Tarantino, nå også romanforfatter.

Denne nyrestaurerte utgaven er foreløpig bare tilgjengelig i denne flotte boksen, men Indicator slipper den også som selvstendig disk i oktober. Der får du med et fantastisk utvalg av ekstramaterial. Hør bare på dette: Martin Scorsese hyller filmen i en liten analyse. Wim Wenders intervjuer Samuel Fuller i en drøy time. Skuespiller Tim Robbins snakker med Fuller i tre og en halv time (!) om film og levd liv.

Sjekk enkeltdiskutgaven hos Platekompaniet

Denne traileren blir interessant nok introdusert av Samuel Fuller selv. Kvaliteten på bildet er rufsete, mens selve filmen fra Indicator ser og høres mye bedre ut.