Quentin Tarantino, nå også forfatter

Er Quentin Tarantino snart ferdig som regissør? Om han fortsetter som i 2021, er det nesten bare å håpe på det.

Quentin Tarantino har lenge sagt at han vil runde av regissørkarrieren når han fzller 60 år. Han har spesifikt nevnt ti filmer som en passende katalog for evigheten.

Nå har mannen som snudde opp ned på Hollywood med Pulp Fiction nådd 58 år og ni filmer. Betyr det en slutt på mørk humor, lek med tidslinjer, blodrød vold og monologer effektive som regn fra maskingevær?

Om det skulle bety slutt på filmer med Tarantino som avsender, er det kanskje ikke så kritisk. For regissørens første forsøk på romanfronten er årets gøyeste lesing. Om Quentin Tarantino satser på romanjobben i tiårene som kommer, heier jeg på det. Det gjør muligens publikum også, for hans debutroman gikk rett til 1. plass på New York Times’ bestselgerliste.

Once Upon A Time In Hollywood – A Novel er en såkalt novelization av manuset vi kjenner fra Tarantinos kjærlighetsbrev til Hollywood 1969. Altså filmen Once Upon A Time In Hollywood fra 2019. Dette med novelization var en spesielt populær trend på 70-tallet. Før VHS ga kunder muligheten til å se filmer om igjen, produserte Hollywood romaner av kjente filmer for å 1) la fans gjenoppleve filmen og 2) tjene ekstra gryn på populære historier. Star Wars, Star Trek, Alien og så videre er eksempler på romaner som solgte millioner etter filmenes suksess.

Hovedpersonene i boken er altså de samme. Westernstjernen Rick Dalton. Stuntmannen Cliff Booth. Den unge stjernen Sharon Tate. Agent Marvin Schwarz. Manson-familiens unge medlem Pussycat.

Historien er også lik. Rick Dalton er redd for at karrieren er ferdig. Han er livredd for å dra til Italia for å spille Spaghettiwestern. Mens han forsøker å redde stumpene av karrieren med å spille skurk i serien Lancer, besøker stuntmann og kompis Cliff Spahn Ranch for å sjekke hva Charles Manson og hans hjernevaskede jenter holder på med.

Boken er likevel en helt annen opplevelse enn filmen. Tarantino går dypt inn i karakterenes bakhistorier. Han bretter ut deres liv, motivasjoner, drømmer og planer. Spesielt stuntmann Cliff blir så nydelig presentert at han nesten blir en ny figur, men alt er selvsagt tungt forankret i detaljer fra filmen.

Husker du for eksempel at Cliff flirer litt av Ricks angst for å spille i italienske westernfilmer? «Hvor mange har du sett, en eller to?» spør Cliff sarkastisk og kort i filmen. Det virker åpenbart at han er åpen for film fra utenfor Hollywood, men vi får ikke vite noe mer enn det ene spørsmålet.

I boken får vi vite hvorfor og hvordan, når Cliff presenteres som en stor fan av verdensfilm. Han tar med en date på den kontroversielle svenske erotiske filmen «Jag är nyfiken». Cliff rangerer sine Topp 5 Akira Kurosawa-filmer. Han gjesper av Truffaut. Stuntmannen peker på den franske ransklassikeren Rififi i en indre monolog.

Samtidig får vi hele historien om Cliffs bakgrunn som dekorert krigsveteran, blant annet at han er amerikaneren etter Hiroshima-bomben som har drept flest japanere i krig. Om du lurer på hvorfor han er så irritert på Bruce Lee, får du det grundig presentert over et eget, høyst underholdende kapittel.

Slik ruller det videre med fiffige detaljer, ville anekdoter og Tarantino-energi fra øverste hylle. Selve språket er klassisk noir krim-prosa, med korte setninger skrevet i presens. Tarantino har lest sin Elmore Leonard og John MacDonald, og absorbert det slik han gjør med all popkultur han konsumerer.

Historien er også snudd om. Scener flyttes fra bar til kontor. Den brennhete avslutningsscenen med Cliff på syre og Rick med flammekaster svis av som en tilfeldig historie tidlig i boken.

Hollywood-detaljer får mer plass. Flere av karakterene riffer av gårde med så mye navnedrypping at du formelig kan høre Tarantino selv knatre i bakgrunnen. Om du ikke har sett filmen eller er helt uinteressert i amerikansk filmhistorie fra 1945 til utpå 90-tallet er det nok noe som oppleves som oppramsende. Om du derimot er en av dem som elsket Easy Riders, Raging Bulls eller lett lar deg rive med av Hollywood-mytologi, er Once Upon A Time In Hollywood – A Novel rent gull.

Man sier ofte om favorittfilmer at man misunner dem som ser den for første gang. Akkurat nå misunner jeg alle som kan lese bokversjonen av Once Upon a Time In Hollywood og så se filmen om igjen. Historien om Rick Dalton og Cliff Booth åpner seg opp på en helt ny måte etter denne herlige paperback-romanen er jafset nedpå i et par medrivende lesesesjoner. Det anbefales.

Jeg kjøpte Once Upon A Time In Hollywood – A Novel hos Tronsmo Bokhandel i Oslo, de selger den på nett også.