Hvordan blir bransjens beste spiondrama til? Det skal jeg finne ut av i Bergen denne uken. Følg med.
Det er vondt å tenke på at vi må vente til høsten før vi får en ny sesong av «Slow Horses». Spiondramaet med Gary Oldman som en briljant, illeluktende Jackson Lamb har vært en av TV-verdens beste serier gjennom sine første fire sesonger.
«Slow Horses» og fire andre grunner til å abonnere på Apple TV+
Tett fortalt. Spennende plot. Morsomme karakterer. Dritbra filmet. «Slow Horses» er John le Carré og «The Office» i samme gryte, med en god klype Jason Bourne for å stramme opp konsistensen.
Derfor gleder jeg meg enormt til å treffe Saul Metzstein denne uken. Den skotske regissørringreven og gladlaksen har akkurat laget ferdig sesong fem av «Slow Horses». Ivrige lesere av rulletekster vil kjenne igjen navnet hans. Metzstein regisserte nemlig hele tredje sesong av «Slow Horses». Den sesongen har noen av TV-historiens mest kompliserte øyeblikk, samtidig som kontorhumoren og spenningen er skrudd på maks.

Jeg så nylig tredje sesong av «Slow Horses» på nytt. Den fremstår som en helstøpt fortelling hvor Jackson Lamb fortsatt herjer, men flere av kollegene får mer kjøtt og blod på kroppen. Det første som slo meg var hvor diger åpningsscenen var. Frem til dette tidspunktet hadde «Slow Horses» holdt seg mest på hjemmebane. I de første ti minuttene av sesong tre er vi i Istanbul, hvor jakten på en dokumentmappe som heter «Footprint» gir «Slow Horses» en aura av James Bond. Det jaktes med biler i små bakgater. Litt for trege turistbåter presser motoren forbi digre lasteskip i Bosporos-stredet. En mørk, tom fotballstadion blir åsted for et politisk drap. Åpningen i episoden «Strange Games» er så storslagen som fjernsyn kan tillate det. Faktisk er det mer filmet som en internasjonal spionthriller enn en serieepisode.

Det hele setter tonen for hvor høyt, lavt og dypt «Slow Horses» kan gå. I neste scene etter Istanbul og Mick Jaggers faste intro viser Jackson Lamb som plager andre, langt rikere folk på venterommet til fastlegen hans. På et minutt går «Slow Horses» fra internasjonalt mysterium til prompende murring fra vår favorittspion. Oppgjørsscenen nede i MI5-arkivet er en av mine favoritter i serien så langt, perfekt miks av spennende skytesekvens og viktig utvikling av historien.
Så om du er på Nordiske Mediedager i Bergen denne uken, kom til Peer Gynt-salen på fredag kl. 14:00. Der skal Saul Metzstein fortelle deg alt du trenger å vite om mesterverket «Slow Horses». Hvordan jobber Gary Oldman frem scener? Er det mulig å stenge Bosporos-stredet uten å konferere med sjefene i Apple TV+? Hva kostet det å bruke musikk fra Iron Maiden i sesongavslutningen, og hvorfor var det viktig? Hva har skjedd med TV-bransjen fra sesong 3 (2023) til kommende sesong 5 (2025)? Er «Slow Horses» kontorkomedie eller terrorthriller?
