House Of Cards! Seertall! Prosenter! Grafer! (NB: for TV-nerder)


Hvordan gikk egentlig lanseringen av House Of Cards? Her får du et eksklusivt (og nerdete) innblikk i tallene fra lanseringshelgen.

For under to uker siden hadde House Of Cards premiere på Netflix. I den anledning skrev jeg en sak for DN om lanseringen, sjekk den her.

Les mer: Trailer og forhåndsomtale av House Of Cards

Den USA-baserte nettvideobutikken, som åpnet her hjemme i norge i fjor høst, er notorisk tilbakeholdne med statistikk. Derfor er det ganske overraskende at TBI – bransjenettsted for TV-folk – har fått en del tall via Procera, analysebyrå som jobber for blant andre Netflix. Det er selvsagt en styrt lekkasje, men likevel veldig interessant, siden dette er en unik produksjon og lansering.

Uansett, her er noen av tallene TBI presenterer:

— Mellom 5 og 10 prosent av amerikanske Netflix-abonnenter har sett på House Of Cards.

— Rundt 2 prosent av Netflix-kunder så en episode på lanseringsdagen, fredag 1. februar, mens 3 prosent så en episode i løpet av helgen som fulgte premieren.

— En tredjedel av de som streamet en episode på lanseringsdagen, pløyde gjennom hele serien – 13 episoder – i løpet av den første helgen.

Jeg er ikke ekspert på seervaner og slikt, så jeg skal la andre få kommentere nærmere (Kristian Tolonen hos NRK, om du leser dette, skriv gjerne noen analyserende i kommentarfeltet? Dette er jo ditt felt), men det virker ganske åpenbart at taktikken med å slenge ut hele sesongen i en sving er noe folk setter pris på. Jeg skal se om vi ikke får tak i noen tall for Norge også. Watch this space etc.

For de av dere som vil studere tallene i detalj, her er bloggen til Procera-sjefen og hans prosent/promillepresentasjon av House Of Cards-lansering. Flotte grafer er det også!

Sjekk også TBI Vision sin sak om tallene

PS: takk til han i TV-bransjen
som tipset meg om bloggen til Procera.