Hva skjer på en krimfestival?


Siden vi ikke har vært på krimfestival, lurer vi på hva som skjer på en slik sammenkomst. Da må noen tegne og forklare for oss. Bonus: det er åpning for TV-serier!

Tidligere i uken fortalte vi om den
fantastiske nyheten at Oslo skal få sin egen krimfestival, og at arrangør Cappelen Damm allerede har booket Val McDermid og Lee Child ved siden av skandinaviske navn som Jens Lapidus, Hans Olav Lahlum og Karin Fossum.

Les mer om programmet på Krimfestivalen

Men hva skal skje, bortsett fra at forfattere prater med forfattere foran et publikum? Knut Gørvell i Cappelen Damm har hånden på rattet i Krimfestivalen, så vi måtte ta en prat med ham.

Krimfestival i Oslo, fortell om hvorfor dere kom på den ideen?
– Det kommer stadig ut mer krimlitteratur, og sjangeren er blitt mer mangefasettert. Vi ønsket å få fram dette mangfoldet og vise hvordan krimlitteraturen har utviklet seg. Det er spesielt spennende nå når «hele verden» ser mot Norden. Så i stedet for at det skulle holdes en rekke forskjellige krimarrangementer, kom vi på, som så mange andre i Norge, at en festival er løsningen.

Cappelen Damm sin bloggpost om programmet

Hva kan vi forvente utover de vanlige bokbad-aktige intervjuene?
– Vi er midt i programplanleggingen nå og tar gjerne mot innspill. Det vil selvsagt bli vanlige intervjuer, men vi satser også på paneldiskusjoner om for eksempel «Uhygge i idyllen – nordisk bygdekrim» og «Hvorfor så mange forfatterpar skriver krim». Vi håper også å få til mer showpregete ting der det kan være innslag med skuespillere, musikk, krimteatersport osv. Så vil også flere av Norges fremste krimeksperter holde foredrag om ulike temaer. I ukene fremover vil vi legge ut smakebiter av programmet på nettsidene til Cappelen Damm.

Hva er målet for Krimfestivalen, rent publikumsmessig?
– Å få størst mulig blest rundt nordisk krim og vårens krimutgivelser. Vi regner med at det vil være over 30 forskjellige programposter, og vi håper selvsagt på at alle innslagene vil trekke noen hundre tilskuere. Det skulle tilsi at vi regner med et sted mellom 5.000 og 10.000 besøkende. I tillegg håper vi at festivalen vil skape ringvirkninger slik at mange flere blir opptatt av temaene på festivalen og vårens krimlitteratur.

Har dere vært inne på tanken å få med filmbransjen og få inn TV-serier og film og sånt?
– Ja, det har vi absolutt. Vi ser etter løsninger der vi for eksempel kan vise en filmserie med favorittfilmer med innledninger av forfattere eller andre, og vi er selvsagt åpne for innspill også på dette området.

Dere snakker på nettsiden til festivalen om “den nordiske krimen”, og hvordan den er annerledes. Hva tenker du selv om nordisk krim og hvorfor den er så suksessrik?
– Noe av svaret på dette får du først på festivalen, og svaret er sammensatt. Ett av momentene som jeg tror er viktige, er at så mange nordiske forfattere har tatt krimlitteraturen på alvor. Her i Norden har vi hatt en lang tradisjon tilbake til for eksempel Sjöwall og Wahlöö om at krimlitteraturen kan gi leserne noe mer enn bare en oppklaring av en forbrytelse. Derfor har mange gode forfattere nettopp brukt sjangeren til å uttrykke seg og samtidig nå ut til et stort publikum. Når da noen forfattere som Stieg Larsson og Jo Nesbø lykkes med å nå ut til det helt store internasjonale publikummet, baner de vei for flere. For nå har de internasjonale forleggerne sett at den nordiske krimmen er på et svært høyt nivå.

Hans Olav Lahlum snakker krim

Dere har fått overraskende store navn på plass, blant annet Lee Child og Val McDermid. Hva gleder du deg mest til selv?
– Vi er veldig glade for de navnene vi har på plass allerede, og nå håper vi på enda flere gode forfattere når de andre forlagene kommer med sine innspill. Det er ikke lett å fremheve noen av forfatterne, for her er det så mye å glede seg til. Likevel tror jeg at et av høydepunktene for meg blir å se Lars Kepler, det vil si ekteparet Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahnroril, for de har jeg ikke møtt ennå. Jeg har akkurat lest deres nye roman, Ildvitnet, og den er hårreisende spennende. De er også eksempler på forfattere som har skrevet i andre sjangere før, og som nå konsentrerer seg om krim og lykkes stort internasjonalt.