Hvordan er egentlig Mammon?

Mammon_jonNRK-serien Mammon er solgt til amerikanske Fox for remake. Wow! Manusforfatter Gjermund S. Eriksen forteller om inspirasjonen, og vi gir deg første rapport fra serien.

For noen uker siden fikk OP-5 en hyggelig mail fra en kar som kalte seg Gjermund S. Eriksen. Han fortalte engasjert om en ny TV-serie NRK skulle sende, og som han hadde skrevet. Serien heter Mammon, og skal ha premiere på NRK 1. januar 2014.

Følg Gjermund S. Eriksen på Twitter her

I dag kom nyheten om at Fox har kjøpt rettighetene til å lage en remake av Mammon, og at andre sesong allerede er bestilt og på manusstadiet. Stor stas.

Men gjett hva som er enda mer stas, og kanskje til og med overraskende? Nemlig at serien er riktig så bra. Vi skal ikke avsløre så mye ennå, men oppsummerer slik etter å ha sett fire episoder: Ok og spennende første episode med introduksjon av plot og karakterer, (og VGs Frithjof Jacobsen i en slags birolle). I andre episode begynner det å bli forstyrrende, mystisk og dystert, og etter tredje episode satt både kjæresten min og meg måpende og hvisket HVA I HULESTE ER DET SOM FOREGÅR!?

Les også: Hva er galt med norske TV-serier?

Skummelt, tidvis regelrett marerittskapende creepy, fiffige detaljer i plottet (bibelreferanser FTW), og genuint spennende. Min første tanke etter å ha svettet meg gjennom episode 3 var “hmmm, dette er første gang norsk krim/thrillerdrama kan nevnes i samme åndedrag som Broen og Forbrytelsen og denslags”. UANSETT, Mammon kommer til å bli en snakkis på nyåret, det er jeg sikker på.

Men nok om det, og mer om mannen bak serien. Vi tok en prat med manusforfatter Gjermund S. Eriksen om Mammon, Jason Bourne, The Wire og norske TV-serier.

Gjermund! Grattis med en kanonkul serie, i hvert fall de episodene vi har sett. Kan du fortelle kort til leserne våre hva det handler om?
– Det er en journalistdreven thriller i Alle presidentens menn sin ånd, men hvor ikke alle journalister er helter. Jon Øigarden spiller en kompromissløs nyhetsjournalist i det vi kaller norges mest respekterte avis, Aftenavisen. Han forfølger anonyme tips som kan gi ham og avisen en av årets større avsløringer, men det som starter som en sikker suksess ender i både skandale, tragedie og etterhvert også uforklarlig død… Vi vil vel si at det er en moderne Kain og Abel-historie, der man ikke vet hvem som er Kain og hvem som er Abel og enda mindre om hvem som blir drept av hvem…. Som du skjønner er det en thriller hvor SPOILERALERTENE står i KØ!

Og grattis med salg til Fox allerede før premiere. Hva innebærer egentlig det?
– Vel, det er veldig mye jeg kan si, men er jo ikke mannen som har sett kontraktene og kan gå opp i eksamen i detaljer. Men jeg kan gi min kvalifiserte forståelse av det: Peter Chernin er en meget alvorlig mann med mye makt og enorme muligheter. Han er tidligere sjef i 20th Century og nestjef i hele foxings Fox-gruppen. Nå har han startet et eget selskap med gode relasjoner til Fox-universet. Så da velger jeg å tro at det ikke er tilfeldig at en sånn mann kjøper en thriller om journalistikk, og hvor galt det kan gå når det blir personlig. Når alle disse store ordene er sagt, det er selvsagt meeeeget mulig at det aldri blir noe av… Det er en gullbillett inni en sjokolade, han er Willy Wonka, og vi vet ikke om vi er Charlie.

Hvordan har seriens ferd frem mot premiere vært?
– Laaaaaang. Vi pitcha, jeg og min bror Vegard Eriksen, første gangen ideen for Rubicon Drama i 2005. De ga den utviklingspenger i 2007, produksjonsbeslutning i 2010 og så ble den filmet mellom høst 2011 og juni 2012. Mange har trodd på den, og dem skal fankern snyte meg ha stor takk, og veldig mange har bidratt og de skal ha enda større takk.

Saken fortsetter under, her er bilde av Gjermund S. Eriksen  (til venstre) og broren Vegard Eriksen, som sammen skapte Mammon.
eriksen_brødre

Hvor viktig har suksessen til Broen og Forbrytelsen vært for å få Mammon gjennom systemet?
– Mammon er skrevet lenge før vi hørte om Broen, men Forbrytelsen kjente vi. Begge serienes suksess har gått opp en løype jeg tror få regioner i verden har fått, med lykter og prepareringsmaskiner til TV-serienes Mekka, USA. Beklager langrennsmetaforen, men vi kan i like stor grad sende blomster til Stieg Larsson og Jo Nesbø. Nordic Noir og Scandinavian Crime. Regionen er i vinden, og vi har seilbåt akkurat nå.

Hva har vært dine viktigste inspirasjonskilder for Mammon?
– Oioioi. Jeg er referanseidiot. Men jeg og bror er vokst opp med Alle presidentens menn, Three Days Of The Condor og Ørneredet også. Til Op-5 må jeg jo understreke at jeg har lest Ludlum, og vært hekta på Hamilton fra de bøkene kom. Vi snakker thrillere og thrillere som har politikk og makt som bakteppe. Vi har også diskutert Umberto Eco-romanen Rosens navn og Foucals pendel som ting som har fascinert oss og gir noen måter å fortelle en thrillerhistorie på. Til slutt vil jeg vel bare nevne State of Play, journalistthriller på 6 episoder.

Hvem var din første og største krim/spenningshelt?
– Min første var… Hold deg fast: Jason Bourne. Da jeg gikk fra MacLean til å få ordentlig tempohetta og plotjuling. Jason Bourne var den jeg drømte om å være. Hamilton kunne jeg ikke bli. For de uinnvidde er jeg 180 cm, mellomblond, ubestemmelig øyenfarge og er vel verken provoserende stygg eller spesielt pen – med andre ord – slik legen fant Jason Bourne på stranda.

Hvem er tidenes beste skurk?
– Oi. Tror jeg går for The Joker til Heath Ledger, fordi det å hoppe etter Nicholson er vanskelig, men da å hoppe så jævlig mye lenger en prestasjon for historien. Men i TV er det vanskeligere. Tror jeg vil gå for Deadwoods Schwearengen. Hakket mer kompleks enn Francis Underwood og andre, og uansett er de bare varianter av Williams evige ideer. Må likevel slenge inn Glenn Close i Damages.

Hvem er tidenes beste helt?
– McNulty om du skal ta den seriøse delen av meg, men innen underholdning så er jeg jo en Wolverine-mann. Den motvillige helten som hele tiden insisterer på at han ikke føler noe for noen, men ikke kan annet enn å redde verden. Alene. En tegneserieverdens Rick Blane fra Casablanca om jeg ikke husker feil.

Dine topp 3 TV-serier?
The Wire – verdens største kunstverk i min bok. Og den er større enn noen av Williams så her går jeg for øverste pallplassering i all fortellerkunst til all tid. West Wing – jeg er Sorkin-narkoman. Ikke en uke uten en WW-episode. Riket – Ja. Foran Forbrytelsen 1, men begge er på topp 10 internasjonalt.

James Bond eller Jason Bourne?
– Jason Bourne fordi han gjorde oss som er gjennomsnittlige til potensielle superdrapsmaskiner med oppdrag om å redde verden. Men med den nye vendinga mot Craig, så blei avstanden til Bond ikke lenger parodisk.

Gi oss din drømmecast på Mammon i amerikansk versjon?
– Johnny Depp som Jon Øigarden som journalisten som får smake sin egen medisin. Angelina Jolie som Lena Ellingsen som er Økokrimetterforsker. Jack Nickolson som NIls Ole oftebro som er nyhetsredaktør og sjef til Jon. McNulty som finansmannen Dennis Storhøi som er en sentral figur. Jeg kan fylle ut alle titalls, men gir meg der.

Hva er tidenes mest spennende norske film?
– Mener Budbringeren og Insomnia på hvert sitt vis. ikke originalt svar. De er gode og fortjener delt førsteplass fordi de er så forskjellig.

The Wire eller The Sopranos?
– The Wire. Innbitt og helt, helt sikker. Fordi det er mye vanskeligere å ta for seg et amerika i all sin kompleksitet enn en mafiafortelling. David Simon og teamets visjon om å fortelle USAs historie som en gresk tragedie der mennesket er fanget av sin skjebne forkledt som institusjoner… Det er ikke en kritikk av The Sopranos, men den ene serien er laget for et årtusen, og den andre kanskje bare for et århundre.

ALLE FOTO: GLENN MELING/NRK