Kriminelle favorittbiler

Skal du rane bank, smugle sprit eller frakte en bazooka? Da må du ha en fet bil. To vaskekte krimjournalister loser oss gjennom kriminelles favorittbiler.

Observante lesere har sikkert fått med seg at OP-5-redaksjonen er over snittet opptatt av true crime. Gi oss et dramatisk bankran, en bok om seriemordere eller Norman Mailer i toppform, og vi forsvinner inn i krimens verden.

Så da blir vi ekstra glade når vi klarer å overtale landets beste krimjournalister til å bidra litt på bloggen, og etter lange og lyssky forhandlinger har brødreparet Hans-Martin og Tor-Erling Thømt Ruud levert et flott førjulsinnspill. Thømt-Ruud-brødrene er nemlig ikke bare krimjournalister i VG og Dagbladet, de er – i motsetning til oss i OP-5 – også bilnerder.

Så her er Thømt-Ruud-brødrenes guide til de kriminelles favorittbiler:

Audi A8 – bankranerbilen

— 27. oktober 2003 ble Postens brevsenter i Postgirobygget utsatt for et brutalt ran der ranerne skjøt seg ut på en vill måte. Det ble løsnet skudd både inne i bygget utenfor. Utbyttet på 400.000 kroner sto ikke i forhold til utførselen. Både Ridvan Halimi og David Toska (begge senere Nokas-dømt) antas å ha vært med. Det ble også funnet DNA-spor fra Erling Havnå på en slegge. To biler sto klare utenfor – en mørk og en sølvgrå Audi A8. Disse spant av gårde og politiet klarte ikke å henge på. A8-ene var ranernes favorittbil. Med stjålne skilter og med 300 hestekrefter var luksusbilen en god getawaycar. Quattro-versjonen med 4,2 liters V8-motor hadde rundt 350 hester og en toppfart på 250 km/t. I det hele tatt er Audi en ransbil, brukt i utallige ran, men det var A8-en som var det grommeste.

Pick up-truck – spritkokerens favoritt

moonshiners-dl-generic-668x375-v1

— Er du kriminell og kjører pick-up truck er sannsynligheten stor for at du kler deg i snekkerbukse og brenner sprit i stor skala på hjemmebane, eller du sverger til Hitler og nazismens tanker. Eller kanskje begge deler? Brede, svært utholdende og sterke pick-up trucker fra 60-, 70 og 80-tallet har vært bygdekriminelle i USA sin favorittbil i lang tid. De kommer seg fram overalt og er praktiske med sine lasteplan som rommer mange kanner med sprit, tjuvegods eller en ulovlig felt hjort eller to. I dokudramaet Moonshiners på Discovery er pick up-en sentral. Mange av fiendene til den triggerglade U.S Marshal-agenten Raylan Givens i serien Justified kjører rundt i Kentucky i eldre pick up-trucks, som her hvor Boyd Crowder bruker den praktiske bilen til å frakte en bazooka:

Boyd5

Det er dog ikke bare de amerikanske sørstatene som flotter seg med pick-up truck, i Asia har en koko seriemorder brukt bilen når han leter hvileløst etter nye offer. Sjekk denne dokumentaren.

BMW – Oslo-gangsterens klassiker

BMW

— Vi kommer ikke unna denne tyske favoritten blant hovedstadens pakistanske gjengmedlemmer. De herjet gatene på 2000-tallet og nådde et sosialt bunnpunkt, og kanskje kriminelt høydepunkt, under skytingen på Aker brygge i 2006. Det legendariske VG-bildet der tre medlemmer av b-gjengen poserer foran sine biler er det Zahid Rasools lilla BMW som huskes best. Rasool ble sammen sine brødre og foreldre dømt da påtalemyndigheten gikk etter penga som politiet denne Furuset-familien hadde tasket til seg. Både den motorsterke M3-en og BMW X5 benyttes, og mange vil mene vi kan takke disse gjengene for at det gjør noe med en når en BMW dukker opp i sladrespeilet. Sjekk VG-sak om hvordan biler skaper misunnelse i miljøet.

Cadillac Escalade – biltyvens favoritt

— Dette er en av USA og Canadas mest stjålne biler. Det henger sammen med at kjeltringer elsker å dure rundt i denne overdådige SUV-en. Det er Escalade-en som er toppmodellen narkobaronene smykker seg med, og som brukes når gangstere skildres i filmer. Med overdådige felger og bevæpnede vakter smyger den blankpolerte bensinslukeren seg rundt i byenes mer lugubre strøk. Ifølge urban dictionary er Escalade-en “the car of choice for drug dealers, rappers, and guys with small penises”.

Gatebil – stor i Japan

— Organiserte ulovlige billøp i vanlig trafikk var stort på 80- og 90-tallet, spesielt i Japan. Street styla modeller fra Toyota, en Nissan Skyline GT- R eller Mazda RX-7 susende forbi i et par hundre kilometer i timen på motorveien gjorde dem livsfarlige for seg selv og andre. De brukte walkitalkie, politiradio og GPS for å unngå loven. Fartskameraer, heftigere poltipatruljering og strengere straffer har gjort street racing mindre populært i dag, men de ivrigste installerer mekanismer som kan skjule bilskilt i stor fart i et forsøk på å unngå å bli tatt. Det mest kjente gatebilmiljøet het «Mid Night Club» og var en organisert gatebilbande fra 1987 til 1999. For å bli medlem i klubben måtte du ha en bil som kunne konkurrere i over 300 kilometer i timen. De organiserte billøp ved å møte opp på et bestemt sted ved midnatt. Medlemmene så hvor og når løpet skulle være ved å lese forhåndsavtalte annonser i avisa. Klubben ble oppløst og nedlagt etter en ulykke i 1999 der tre medlemmer ble drept og seks sivile bilister ble alvorlig skadd i en massekrasj på motorveien.

http://youtu.be/RMY6YWAhv-k