Mare of Easttown: beste start siden True Detective?

Denne uken var det premiere på Mare of Easttown på HBO Nordic. Siden kollega May Synnøve anmeldte for Aftenposten, rakk jeg ikke å se serien på forhånd. Da ble det til at jeg se første episode på HBO Nordic da den ble sluppet denne uken. Jeg må innrømme at jeg ikke var helt forberedt på hvor vilt bra serien skulle være.

Kate Winslet spiller Mare Sheehan. Hun er politidetektiv i en småby i Pennsylvania. Koloritten minner om Ben Afflecks sterke filmatisering av Dennis Lehane-romanen Gone Baby Gone. Klassemessig er vi et sted mellom fattigdom og arbeiderklasse, slik vi så i Boston-baserte Gone Baby Gone.

Mare Sheehan er sur og mutt, men virker som en drivende god politikvinne. På hjemmefronten skal eksmannen – som også er naboen hennes – gifte seg på nytt. Mare har ansvar for et barnebarn, uten at vi umiddelbart får forklart hvorfor. Et annet sted i byen er en veldig ung alenemor i bitter strid med eksen, hans nye drittkjæreste og sin egen pappa.

Det legges ut mange kjipe stemningstråder. Mare of Easttown har likevel en åre av varmt blod som pumper gjennom hver eneste scene. Krimplottet som forsiktig brettes ut (skal ikke spoile) sender tankene i retning Twin Peaks og Mystic River, men veies opp av nydelige familiescener, en sjarmerende barsekvens (Guy Pearce hjertetegn) og Mare som er oppgitt, men aldri gir opp. Mare virker som hun har valset rett inn i en oppgradert amerikansk utgave av Happy Valley, større kompliment er det knapt mulig å servere.

Beste krim på årevis: Happy Valley

Det er også imponerende hvor mye informasjon serieskaper Brad Ingelsby (han skal vi komme tilbake til!) pakker inn i episoden uten at det føles tvunget. Alle de involverte karakterene tegnes raskt opp med dybde og skarpe konturer. Samtidig etablerer han en tindrende spenning jeg ikke kan huske siden første episode av True Detective.

Mandagene fremover er herved booket til fast avtale med Mare Sheehan.