OPPDATERING! Filmen på Netflix seg å være en dokumentarfilm om samme sak, med samme navn. OPPDATERING!
Gisseldramaet i Gladbeck var den beste krimserien i 2019. Nå er den tyske ransserien endelig tilgjengelig igjen.
OPPDATERING! Filmen på Netflix viser seg å være en dokumentarfilm om samme sak, med samme navn. OPPDATERING!
Alle land har sine store og tragiske krimsaker. Hendelser som endret lover og samfunn. Kidnappingsdramaet i Gladbeck i 1988 er en av de kriminelle hjørnesteinene i det moderne Tyskland. Den glimrende miniserien Gisseldramaet i Gladbeck viser hvorfor dramaet rystet landet.
Serien ble i sin tid vist på NRK, men har vært borte fra strømming lenge. Nå har Netflix publisert vidunderet.
En augustdag for over 30 år siden ranet yrkesgangsterne Dieter Degowski og Hans-Jürgen Rösner en bank i den vesttyske småbyen Gladbeck. Politiet kom klumsete inn fra sidelinjen. I løpet av kort tid var ran blitt til gisseldrama. De neste 54 timene ble et voldelig mediesirkus uten sidestykke i europeisk historie.
Ranerne hang ut med journalister mens de trykket pistoler oppunder haken på gisler. Rösner stakk pistolen i sin egen munn for å vise hva han skulle gjøre om han ble tatt. Ivrige journalister ble medpassasjerer som viste ranerne veien til neste by.
Samtidig sto politiet handlingslammet på sidelinjen. Etter hvert som gislene ble tatt over delstatsgrenser, klarte ingen lokale sjefer å ta avgjørelser. Alle var livredde for å gjøre karriereavsluttende feil.
Et dårlig planlagt bankran ble et direktesendt mareritt. Det hele ble til et kaos som den tyske journalistfagforeningssjefen Michael Konken kalte «tysk presses mørkeste time siden slutten av andre verdenskrig».
Gisseldramaet i Gladbeck forteller den sjokkerende historien på sobert, kronologisk vis. Serien gjør lite for å skru til konfliktene. Hver gang det skjer noe hårreisende, er det bare å google og få opp nøyaktig de samme bildene fra virkeligheten som du ser på skjermen.
Sascha Geršak og Alexander Scheer er sensasjonelt gode som de asosiale, amfetaminmarinerte ranerne som mister all kontroll. Utvalget av strenge tyskere som spiller usikre politibyråkrater, får Dunder Mifflin i The Office til å fremstå som en slagkraftig bedrift.
Unge Zsá Zsá Inci Bürkle gestalter Silke Bischoff, det mest kjente av gislene, på en nesten bokstavelig talt lysende måte. Sammen passer de perfekt i en tidskoloritt som kan minne om miniserien Carlos eller filmen Baader Meinhof. Det er brutale historier fra en tid da terror og krim fikk prege samfunnet på et nærere vis enn hva vi i dag tillater.
Gisseldramaet i Gladbeck viser at det lønner seg å stole på historiens kraft når man lager TV-drama. Seriens fatale nøkkelscener forsterkes av at manusforfatterne har lagt dem så tett som mulig på virkeligheten.
For å si det på en annen måte: Skaperne av Gladbeck hadde ikke latt Anders Baasmo Christiansen smugle stålwire om bord på Kon-Tiki.
Ranet og dramaet i Gladbeck førte til en grundig utvidelse av den tyske Pressekodex. Den tilsvarer den norske Vær varsom-plakaten. Saken diskuteres fremdeles i offentligheten. At serieskaperne manøvrerte mellom alle synspunkter på saken, samtidig som de lagde 2019s mest spennende krimserie, var en stor presentasjon.