En naiv agent, sikkerhetstjenesten og infiltrering er ingredienser i McEwans nyeste roman. Høres ganske kjent ut etter de siste dagene, eller?
Tilfeldighetene ville ha det til at jeg leste Ian McEwans nyeste roman Sweet Tooth da avsløringene om PSTs bruk av norske infiltratører kom opp her om dagen. Først kom det fram at en suspekt reality-kjendis hadde infiltrert Internasjonale Sosialister for PST. Deretter stod konvertitten Yousef Assidiq fram og fortalte hvordan sikkerhetstjenesten hadde forsøkt å få han over på deres side.
Profesjonelt? Neeei, ikke akkurat. Men det er en annen historie. Jeg er midt i Sweet Tooth nå, og synes den gir et ganske interessant bilde av hvordan en ung og naiv dame blir rekruttert inn i britiske MI5 (deres PST, eller er det omvendt?) på tidlig syttitall.
McEwan er ingen spionforfatter, men har flørtet med sjangeren i The Innocent (1990). Mest kjent er han for bøker som Enduring Love (1997), Saturday (2005) og framfor alt Atonement (2001). Som i sistnevnte kretser den nye romanen rundt forholdet mellom virkelighet og fiksjon.
Saken er altså at hovedpersonen Serena Frome blir involvert i et hemmelig program der man skal støtte forfattere med antikommunistiske sympatier. Hun skal bli kjent med den unge forfatteren Tom Haley (McEwan har kalt skildringen av ham en fordekt selvbiografi som ung forfatter). Siden Serena er vakker og belest, blir de selvsagt involvert i et romantisk opplegg.
Jeg er omtrent midtveis, så resten får vente. Men som alltid med McEwan flyter det fint avgårde. Noe mesterverk er det kanskje ikke, men kan vi egentlig forvente det? Ideen med at etterretningen støtter opp om kunst myndighetene liker, tror jeg McEwan har hentet fra boka Who Paid the Piper, skrevet av Frances Stonor Saunders. For dem som vil gå virkelig ned i materien her, altså. Vi andre kan nøye oss med å konstatere at tematikken fra den kalde krigen (overvåkning av venstreradikale), fremdeles er aktuelt.
PS: Bør vel også nevne at den norske utgaven av romanen utkommer på Gyldendal, samme forlagshus som jeg selv arbeider.