«The English»: Hugo Blick drar fra krim noir og spionasje til western

Den engelske serieskaperen Hugo Blick har overbevist tidligere. Jeg oppdaget ham med den Sin City-aktige krim-serien The Shadow Line, før han hentet inn Maggie Gyllenhaal til den lavmælte spionthrilleren The Honorable Woman.

Les mer om The Honorable Woman.

Nå har han tatt med seg alt det beste fra karrieren til Wyoming. Der møter vi Emily Blunt som Lady Cornelia. Den engelske adelskvinnen har dratt til det ville vesten for å hevne sin døde sønn. Og kanskje lete etter mannen hun tror hun elsker? The English på Prime Video er seks episoder som legger nye alen til Blicks vekst som kunstner.

Resultatet er like vakkert som det er fengslende. Bildene er nesten irriterende perfekt komponert, med jevnlige hyllester til alt du kan tenke deg av solbrente westernhelter. Det filmes aldri med drone, alle utsnitt lar karakterene brenne seg sakte fast i synsfeltet med den ugjestmilde himmelen som truende kulisse.

Emily Blunt er like underfundig og interessant heltinne som hun var actionsoldat i Edge of Tomorrow. Chaske Spencer rister av seg Twilight-spøkelset som Eli, soldaten med urbefolkningsbrakgrunn. Sammen snakker han og Lady Cornelia megetsigende i korte, meislede setninger.

Handlingen begynner enkelt, men litt utydelig. Etter noen litt seige episoder dukker det opp en tvist som setter det hele i en stor, mørk sammenheng. Volden er hard og brutal, men overraskende ofte utenfor bildet. Den føles, selv om den ikke sees.

Det er mange elementer som er kruttsterke i The English. Det aller viktigste ved siden av stødig regi, spill på toppnivå, kunstvakkert foto og et manus med punch er musikken. Argentinske Federico Jusid legger seg et sted mellom Westworlds futuristiske lydlandskap, religiøs orkestermusikk og melodiene Game of Thrones kunne lekt seg med. Her ser jeg for meg en fremtidig Hans Zimmer med opptreden i Telenor Arena.

Nysgjerrig? Les anmeldelsen min i Aftenposten. Der går jeg enda tettere på Hugo Blick og The English.