Tom Egeland: – Skammelig og ubegripelig


Lisbeth Salander-historiene til Stieg Larsson skal skrives videre, av en ny forfatter. Thriller/krimforfatter Tom Egeland er ikke nådig mot hvordan Larsson-arven forvaltes.

I dag ble det kjent at det svenske forlaget Norstedt har ansatt forfatteren David Lagercrantz (mest kjent for Jeg er Zlatan, men har også skrevet en rekke romaner) til å fortsette Millenium-sagaen, altså Stieg Larssons bøker om Lisbeth Salander. Bøkene har solgt i titalls millioner kopier, blitt laget til film både på svensk og engelsk, og blitt milliardbutikk i ren omsetning.

Bøkene har også ført til en dyptpløyende og bitter strid mellom Stieg Larssons bor og far på den ene siden, og hans samboer på den andre siden. Det skal eksistere uferdige manus i bankbokser, folk påberoper seg rettiheter og testamente, og nå er det til slutt bror/far som har solgt rettighetene og inngått denne dealen. En deal som betyr at Lagerkrantz skal skrive nye Lisbeth Salander-bøker fra scratch, altså ikke fullføre det fjerde manuset som har vært mye omtalt.

For dette har vært en stor sak siden Larsson døde i 2004, og svensk media har dekket det fra mange vinkler. Sjekk blant annet starten på denne SVT-dokuen:

Her hjemme var Tom Egeland – her i redaksjonen ofte omtalt som Norges Indiana Jones – kjapt ute på sin egen Facebook-side og erklærte sin forakt for dette prosjektet, så vi tok en kjapp runde med Bjørn Beltø-opphavsmannen om denne nye utviklingen. Hadde vi vært tabloider hadde vi kanskje sagt at Egeland refser Larsson-familien eller raser mot forlaget, men vi lar han heller få ordet selv.

Les også: Tom Egeland har funnet Gud

Hva synes du om at Stieg Larssons litterære univers føres videre?
– Jeg synes det er skammelig. Og ubegripelig. Et litterært univers tilhører forfatteren – punktum! – ikke hans etterkommere og rettighetshavere og forlag, som vil melke suksessen for hva den er verd. Jeg fatter ikke at dette er mulig å danse på Stieg Larssons grav på denne måten. Jeg fatter ikke at Lagercrantz sier ja, jeg fatter ikke at Nordstedts synes dette er noe annet enn skammelig, og jeg fatter ikke at Gyldendal Norsk Forlag er med på galskapen. Vet du, jeg håper at hele saken er en stor misforståelse. Jeg er så opprørt at jeg ikke kan tro det er sant. Snakk om å ta seg til rette på en død manns bekostning.

For oss som ikke kan så mye om hvordan slike rettigheter fungerer, hva er det som har skjedd her?
– Stieg Larssons far og bror arvet rettighetene, siden Larsson “bare” var samboer. Slik jeg forstår nyhetsmeldingene fra Sverige, har så faren og broren gitt Norstedts – Larssons svenske forlag – rett til å engasjere en forfatter til å fortsette der Stieg Larsson slapp. Med Stieg Larssons litterære figurer og miljø. Mens Larsson selv ligger kald i sin grav uten en mulighet til å stanse prosjektet. Hans enke er forståelig nok rasende. Men hun er umyndiggjort.

Dette er jo vanlig i “utlandet”, for eksempel er både Robert Ludlum og Ian Flemings karakterer, Jason Bourne og James Bond, ført videre av andre. Er dette verre?
– Poenget er at det må skje i samråd med forfatteren mens han ennå lever. At etterkommere og forlag tar seg til rette for å melke suksessen til en avdød forfatter, er utillatelig. Jeg aner ikke om Ian Fleming godkjente at James Bond ble videreført av andre forfattere. I så fall er det selvsagt helt i orden. Hvis han ikke gjorde det, er det tyveri. Men i de tilfellene der etterkommere og rettighetshavere tillater det, uten å ha spurt opphavsmannen, er det et slags lovlig tyveri. Men moralsk forkastelig. Litterære universer tilhører forfatterne som skapte dem. Så enkelt er det. Andre forfattere får finne opp sine egne universer, sine egne miljøer, sine egne litterære figurer og ikke snylte på andre.

Har du en oppfordring til forlag, lesere og bokkunder i denne sammenhengen?
– Boikott, mener du? Nei, det er ikke opp til meg å bestemme over folks holdninger og handlinger. Jeg uttrykker bare min egen frustrasjon. Ikke bare på vegne av avdøde Stieg Larsson, men også på vegne av leserne. For nei, det er faktisk ikke en Stieg Larsson-bok vi får når den er ferdig skrevet. Det er like absurd som om en annen forfatter skulle få lov til å skrive en ny bok om Harry Hole. Det ville jo ikke vært en Jo Nesbø-bok av den grunn. Denne nye “Stieg Larsson”-boken vil være en slags litterær parasitt.

Har du som mannen bak Bjørn Beltø “sikret” deg at noe slikt ikke skal skje, i tilfelle hvordan?
– Jeg sa nettopp til min kone at når jeg dør, så går Bjørn Beltø i graven sammen med meg. Dessuten at jeg spurt opphavsrettseksperten i Forfatterforeningen om hvordan vi forfattere kan sikre oss mot fremtidig utnyttelse av våre litterære universer.